Halleluja : verhalen

Annelies Verbeke (auteur)

Halleluja : verhalen

Als geluk vermomd verdriet

Verhalen. In de vijftien verhalen van de bundel Halleluja snuffelt Annelies Verbeke aan de mens- en ze ruikt tristesse.

De beste verhalen zitten zo dicht mogelijk bij hetherkenbare of rennen er net zo ver mogelijk vandaan. Annelies Verbeke overbrugt in haar nieuwe verhalenbundel, Halleluja, de afstand tussen die uitersten. In vijftien verhalen verzint ze ongewone wendingen bij vertrouwde situaties en geeft ze absurde personages herkenbare trekjes.

Halleluja graaft naar de zin van het leven. De bundel begint met een inkijk in de drijfveren van een huilbaby. Dat blijkt een omkering van de gangbare overtuiging dat een kind pas blijvende herinneringen opbouwt vanaf een jaar of drie. Voordien is het geheugen geen besneeuwde vlakte, en zijn baby's net alwetend. Elke hartverscheurende snik is te wijten aan 'een golf vooruitzichten vol verlies'.

In het laatste verhaal, 'Daar zijn ze', speelt het verleden een grote rol. Het is de eerlijke samenvatting van een leven dat bijna voorbij is: 'Oud zijn en door het raam kijken, zo gaat het met haar.' Ook '…Lees verder

Halleluja

Eerste zinnen 'Niet huilen, hartje. Niet huilen.' Ze zeggen het om beurten.

Huilbaby , het openingsverhaal van Halleluja , zet meteen de toon voor de hele bundel. Daarin beschrijft een baby hoe hij het leven van zijn ouders verwoest. Gedaan met fatsoenlijk eten want daar is geen tijd meer voor. Dus komt er alleen nog pizza en afhaalchinees op tafel. Gedaan ook met het zingen van zijn moeder en met het beeldhouwen van zijn vader. Ze zullen die hobby’s later nog wel proberen op te pakken, maar dan zullen ze al lang hun charme hebben verloren. En uiteindelijk ook gedaan met het geluk, want de baby kan in de toekomst kijken en ziet hoe vroeg ze zullen sterven. En dat ze alleen zullen sterven, want hun relatie zal dan al lang op de klippen gelopen zijn.

Halleluja bevat vijftien korte verhalen over het begin en het einde – van het leven, de liefde en de mensheid, om maar een paar zaken te noemen. Vooral de langere verhalen zijn knap. Verbeke neemt dan de tijd om personages uit te werken, situaties te beschrij…Lees verder

Hoe surrealistisch, kafkaësk-vervreemdend en absurdistisch de verhalen ook zijn die deze prijzen winnende Vlaamse auteur (1976) schrijft, ze hebben een en ander gemeen. Begin en einde, verliezen en doorgaan, innerlijk versus uiterlijk. Maar de mensen die voorbijkomen zijn heel verschillend. Een baby bijvoorbeeld, die huilt omdat hij zijn leven en dat van zijn bezorgde ouders al kent. Een autoritaire werkgever die miskleunt als hij het einde der tijden voorspelt en vervolgens zijn medewerkster de grond in trapt. Een schrijfster die ontwaakt als bruine beer, ook nog eens impotent; haar omgeving ziet de verandering niet. Het verhaal wekt associaties op met het programma 'Herenleed' van Armando en Cherry Duyns. Niet alleen met de zeer diverse inhoud, ook met haar trefzekere, soms in gif gedoopte pen overtuigt de auteur. Als de dochter tegen haar moeder zegt dat het in het bejaardencentrum wel zal meevallen: ‘Zelfvoldaan schudde ze het hoofd. Het zou niet meevallen. Daar zou ze voor zorgen…Lees verder

Over Annelies Verbeke

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Anneli Salo

Annelies Verbeke (Dendermonde, 6 februari 1976) is een Vlaams schrijfster.

Ze studeerde Germaanse talen aan de Universiteit Gent en scenarioschrijven aan het RITCS te Brussel. Haar scenario Dogdreaming werd geselecteerd voor European Pitch Point 2003, een scenariowedstrijd tijdens het Filmfestival van Berlijn. Eind 2003 verscheen haar roman Slaap!, waarmee zij de Debuutprijs voor 2004 won.

Haar werk won een aantal prijzen, waaronder de prestigieuze F. Bordewijk-prijs in 2015, en verscheen in 22 talen. In 2016 won ze de Opzij Literatuurprijs voor Dertig dagen. In februari 2018 won ze de vierde J.M.A. Biesheuvelprijs voor Halleluja.

Romans
  • Slaap! – De Geus (2003)
  • Reus – De Geus (2006)