De kleine revolver : roman
Aster Berkhof
1
Antwerpen: Houtekiet, 2005
319 p.
90-5240-865-3 (hardback)

Deze misdaadroman van de deken onder de misdaadschrijvers heeft bij verschijning heel wat stof doen opwaaien. In de boekenbijlage van de krant De Standaard schreef criticus Karel Osstyn: "De lezer van De kleine revolver kan alleen maar balen over zoveel domheid." Deze reactie werd in het wereldje van de Vlaamse misdaadauteurs op boosheid en protest onthaald.

Berkhofs nieuwste thriller behoort zeker niet tot de beste romans die de auteur de laatste jaren heeft geschreven. Bagdad Palace dat eerder dit jaar verscheen, is veel beter. Aster Berkhof heeft trouwens zelf altijd een onderscheid gemaakt tussen zijn romans met een maatschappelijke boodschap en zijn misdaadromans die hij in een interview ooit zelf omschreef als "een tussendoortje".

Niemand kan ontkennen dat de intrige die zich ontspint tussen de dynamische Hans van Paessen, die politiek ambities koestert, en zijn echtgenote Ellie, ghostwriter van Hans' redevoeringen, vrij magertjes uitvalt. Hans gaat v…Lees verder
Hans is een vooraanstaand, charismatisch filosoof maar zijn vrouw Eva is als tekstschrijfster verantwoordelijk voor zijn succes. Hans heeft veel vijanden: zijn uitgever, Theo de ex van zijn vrouw, Karen zijn schoonzus. Sinds hij zich heeft aangesloten bij een radicale partij, is het aantal vijanden gegroeid. Als zijn vrouw ontdekt dat hij haar bedriegt, bewerkt ze zijn teksten zo dat hij zich belachelijk maakt. Op een dag vindt men zijn lijk in het huis van zijn schoonzus, verdachten zijn er genoeg. Deze detectiveroman besteedt veel aandacht aan filosofie. De vrouw van de filosoof is veel slimmer dan hij en daardoor onmisbaar voor zijn succes. Langzaam verandert ze van stil en verlegen in iemand die opkomt voor zichzelf. De moord en wie het gedaan heeft zijn niet zo belangrijk, wel de motieven die tot de daad leiden. Boeiend en beslist niet alleen voor filosofen. Vrij kleine druk.

Over Aster Berkhof

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Marc Gemis

Aster Berkhof, pseudoniem van Lodewijk Paulina (Lode) Van Den Bergh (Rijkevorsel, 18 juni 1920 – Brasschaat, 29 september 2020), was een Belgische schrijver. Hij was lange tijd een der meest gelezen auteurs in Vlaanderen.

Jeugd

Lode Van Den Bergh volgde lager onderwijs in de gemeenteschool van Rijkevorsel Sint-Jozef, waar zijn vader hoofdonderwijzer was en zijn moeder onderwijzeres. Hij groeide op in een welgesteld gezin. Zijn moeder kwam immers uit een aristocratische boerenfamilie. Haar vader, Jan Leestmans, was vele jaren burgemeester geweest van Merksplas. Reeds in zijn jeugd voelde hij zich onbehaaglijk bij het grote verschil in welstand tussen zijn wereld en die van de andere jongens. Dit onbehaaglijk gevoel is hem zijn hele leven bijgebleven en zo kwam hij met zijn pen in opstand tegen onrechtvaardigheid.

Hij studeerde in de richting Grieks-Latijnse humaniora aan he…Lees verder op Wikipedia