De wet van Bas : misdaadroman
Aster Berkhof
1
Antwerpen: Houtekiet, 2011
224 p.
9789089241757 (hardback)

Een schot in de borst en een klap op z'n hoofd maken een eind aan het leven van dr. Melchior van der Aa. Is de moordenaar een oude landloper? Maar wat is dan het motief? Of had de arts Ronald Luyten vermoord moeten worden? De, ietwat eigengereide, procureur Bas Verbruggen moet het uitzoeken en zorgen dat de dader gestraft wordt. Alle draait in dit boek, letterlijk en figuurlijk, om dood of leven, aangescherpt door de discussie rond euthanasie. Door de vele dialogen die nogal moraliserend en filosofisch zijn, wordt het verhaal niet echt spannend. De plot is wel verrassend. Het menselijk handelen en de motieven staan voorop. Doet hier en daar, vooral in de persoonsbeschrijvingen, qua stijl enigszins denken aan Baantjer. De auteur (1920) schreef meer dan negentig boeken. Kleine druk.

Over Aster Berkhof

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Marc Gemis

Aster Berkhof, pseudoniem van Lodewijk Paulina (Lode) Van Den Bergh (Rijkevorsel, 18 juni 1920 – Brasschaat, 29 september 2020), was een Belgische schrijver. Hij was lange tijd een der meest gelezen auteurs in Vlaanderen.

Jeugd

Lode Van Den Bergh volgde lager onderwijs in de gemeenteschool van Rijkevorsel Sint-Jozef, waar zijn vader hoofdonderwijzer was en zijn moeder onderwijzeres. Hij groeide op in een welgesteld gezin. Zijn moeder kwam immers uit een aristocratische boerenfamilie. Haar vader, Jan Leestmans, was vele jaren burgemeester geweest van Merksplas. Reeds in zijn jeugd voelde hij zich onbehaaglijk bij het grote verschil in welstand tussen zijn wereld en die van de andere jongens. Dit onbehaaglijk gevoel is hem zijn hele leven bijgebleven en zo kwam hij met zijn pen in opstand tegen onrechtvaardigheid.

Hij studeerde in de richting Grieks-Latijnse humaniora aan he…Lees verder op Wikipedia