Corruptie
Verborgen schade
Aster Berkhof
Antwerpen: Houtekiet, 2001
374 p.
90-5240-628-6

In het verleden bouwde Aster Berkhof reeds een stevige reputatie op met de publicatie van maatschappijkritische romans die geïnspireerd waren op politieke en maatschappelijke wantoestanden. Dat was destijds het geval met De woedende Christus (over de Spaanse burgeroorlog) en Het huis van Mama Pondo (een aanklacht tegen de toenmalige Zuid-Afrikaanse apartheidspolitiek). Hoge leeftijd (82 jaar) kan niet verhinderen dat de auteur op de ingeslagen weg voortgaat met werken als Octopus Dei, Hoog spel, Happy Town en nu weer met Verborgen schade. Het boek zit thematisch sterk geënt op het Augusta-schandaal anno de jaren '90. Het Britse bedrijf Electronics West heeft geld gestort op de rekening van de voorzitter van de regeringspartij. De pers laat deze kans niet voorbijgaan en gaat er meteen van uit dat de populaire minister Benjamin Herten zich schuldig heeft gemaakt aan omkoping en begint een smaadcampagne. De journalist Romme en onderzoeksrechter P…Lees verder
De gemoederen in België lopen hoog op als er sprake is van een omkoopschandaal binnen de regeringspartij. En juist de onkreukbare jonge minister van defensie Benjamin Herten zou hierbij betrokken zijn. Zijn vriend, hoofdredacteur Karel Romme steekt zijn nek uit om zijn onschuld te bewijzen terwijl hijzelf een affaire begint met onderzoeksrechter Philippa van Rieth. Maar bij een huiszoeking komt er een liefdesbrief van Benjamin aan Philippa boven water. Berkhof heeft zijn roman groots opgezet met verscheidene intriges die door elkaar lopen. De hoofdintrige, het gekonkel in de Belgische politiek, de verwevenheid van politiek en rechterlijke macht en de omkoopbaarheid van personen laat zich als een aanklacht lezen. Is er dan na Dutroux niets veranderd? Voor Benjamin Herten kan men Stefaan de Klerk invullen. Of is dit te ver gezocht? Het is een boeiend verhaal, met overtuigende, menselijke personages die zich bewust zijn van eigen zwakheid. Waar gaat zwakheid over in crimineel gedrag, wa…Lees verder

Over Aster Berkhof

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Marc Gemis

Aster Berkhof, pseudoniem van Lodewijk Paulina (Lode) Van Den Bergh (Rijkevorsel, 18 juni 1920 – Brasschaat, 29 september 2020), was een Belgische schrijver. Hij was lange tijd een der meest gelezen auteurs in Vlaanderen.

Jeugd

Lode Van Den Bergh volgde lager onderwijs in de gemeenteschool van Rijkevorsel Sint-Jozef, waar zijn vader hoofdonderwijzer was en zijn moeder onderwijzeres. Hij groeide op in een welgesteld gezin. Zijn moeder kwam immers uit een aristocratische boerenfamilie. Haar vader, Jan Leestmans, was vele jaren burgemeester geweest van Merksplas. Reeds in zijn jeugd voelde hij zich onbehaaglijk bij het grote verschil in welstand tussen zijn wereld en die van de andere jongens. Dit onbehaaglijk gevoel is hem zijn hele leven bijgebleven en zo kwam hij met zijn pen in opstand tegen onrechtvaardigheid.

Hij studeerde in de richting Grieks-Latijnse humaniora aan he…Lees verder op Wikipedia