De voyeur
Brian Freeman
In the dark
Vianen: The House of Books, 2009
432 p.
9789044323931

Brian Freeman mag dan wel nog een relatief nieuwe naam zijn in het thrillergenre, de auteur heeft met zijn vorige drie boeken ? Verdorven (2005), De stripper (2007) en De stalker (2008, allemaal verschenen bij The House of Books) ? al een aardig palmares aan nominaties en prijzen verzameld. In zijn vierde boek De voyeur gaat Freeman resoluut verder op de ingeslagen weg van de psychologische thriller met vlotte dialogen en een actievolle ontknoping. Net als in de vorige boeken zijn ook nu inspecteur Jonathan Stride, zijn partner Maggie Bei en detective Serena Dial de hoofdpersonages. Het is echter niet noodzakelijk om de voorgaande boeken gelezen te hebben, aangezien het verhaal ? op enkele verwijzingen na ? op zichzelf staat.

Stride wordt gecontacteerd door Tish Verdure, die een boek wil schrijven over de onopgeloste moord op Laura Starr, die in 1977 door een onbekende werd doodgeknuppeld op een strand in Dulluth, Minnesota. Ondanks het ondervragen…Lees verder
Laura werd op Liberation Day 1977 in Duluth (Minnesota) met een honkbalknuppel doodgeslagen. Dertig jaar later houdt de moord inspecteur Jonathan Stride nog steeds bezig. Nogal logisch, want Laura’s zuster Cindy was zijn vriendin en later zijn vrouw. Bovendien is hij betrokken geweest bij het gebrekkige moordonderzoek, dat meer vragen oproept dan beantwoordt. Als Tish Verdure, een goede vriendin van Laura, een boek wil wijden aan de moord, voelt Stride er weinig voor om mee te werken, maar weigeren kan hij niet. Tish beweert dat zij altijd contact heeft gehouden met Cindy, maar Stride wist daar niets vanaf. Onderwijl is een voyeur actief. Deze jaagt een verstandelijk beperkt meisje de dood in. Haar vader zint op wraak. Zeer geleidelijk aan wordt duidelijk dat al deze zaken met elkaar verbonden zijn. Zoals het hoort, blijkt de moordenaar iemand te zijn van wie je het niet had verwacht, maar die nu nog even gevaarlijk is als indertijd. Dit zorgt voor een spannende, dubbele ontknoping. I…Lees verder

Over Brian Freeman

Brian Freeman (Chicago, 28 maart 1963) is een Amerikaans auteur van psychologische thrillers met als hoofdpersonen Jonathan Stride en Serena Dials.

Brian Freeman is geboren in Chicago, Illinois. Hij is in 1984 aan het Carleton College magna cum laude afgestudeerd. Voordat hij als auteur bekend werd, was hij director of marketing en public relations bij het internationale advocatenkantoor Faegre & Benson. ZIjn debuutroman Immoral (in het Nederlands vertaald als "Verdorven") verscheen in 2005. Deze roman won de Macavity Award voor de beste debuutroman, en hij was finalist voor de Edgar Award. Zijn boeken worden verkocht in 46 landen, en zijn beschikbaar in 17 talen. Hij dankt zijn oma en zijn tekenleraar van de 8e grade voor zijn succes.

Brian Freeman woont tegenwoordig in St Paul, Minnesota en is getrouwd met Marcia Freeman.