Brigitte Minne
Illustrator
Merel Eyckerman
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2009
[28] p. : ill.
9789058385635

Vele volwassenen stellen dat een moraal niet altijd een positieve bijdrage levert aan een kinderboek. Naar mijn aanvoelen mag een boek zeker een educatief of moralistisch element bevatten. Maar dan liefst op zo een manier dat het niet aanvoelt alsof de auteur met een opgeheven vinger naast de lezer staat. Op die manier gaat de boodschap die een goed boek kan bevatten voor iedereen ? ook voor de volwassen lezers ? verloren. Anders is het boek van Brigitte Minne, hoewel het uitgaat van een prachtig en levensecht uitgangspunt. In Iedereen prinses staat Marieke met haar gitzwarte haar en een schattig rond brilletje centraal. Marieke krijgt van haar vader een prachtige prinsessenjurk voor haar verjaardag. En toch kan Marieke niet blij zijn, ze vindt namelijk dat ze er helemaal niet als een prinses uitziet. De volgende dag neemt haar vader haar mee naar de kapster, naar de bakkerij, het park en de paardjesmolen. Zo ontdekt ze dat iedereen voor iemand anders een prinses kan zijn.
Lees verder
Papa noemt zijn kleine dochter Marieke 'mijn prinses'. Marieke zelf zou weliswaar heel graag een prinses zijn, maar voelt zich niet zo: prinsessen dragen geen bril en missen geen tanden! Daar wil papa iets aan veranderen, dus gaat hij met haar naar de kapper, eten ze een taartje bij de bakker en bezoeken ze de kermis. En overal ontmoeten zij mensen die, net als Marieke, misschien niet helemaal perfect zijn, maar wel iets bijzonders kunnen: een prachtig kapsel maken, de lekkerste chocoladebollen bakken of al meer dan vijftig jaar van iemand houden. Met andere woorden, er bestaan heel veel soorten prinsessen: mooie, maar ook kale, oude, zieke, gehandicapte, etc. De grote, zachtgekleurde, sfeervolle illustraties laten zich soms vergelijken met het werk van Carll Cneut, maar halen die kwaliteit (nog) niet. Een mooi uitgevoerd prentenboek met een wijze les voor kinderen van ca. 4 jaar en ouder. De schrijfster en illustratrice maakten in 2004-'05 samen een serie kartonboekjes over Konijn en…Lees verder

Iedereen prinses

Elk klein meisje droomt ervan een prinses te zijn. Ook Marieke wil een prinses zijn en op haar verjaardag krijgt ze van haar papa dan ook een prachtige prinsessenjurk. In plaats van er dolgelukkig mee te zijn is ze ongelukkig, omdat ze van zichzelf vindt dat ze lelijk is. Haar papa neemt haar mee de stad in. Ze ontmoeten een kapster met gouden handen, een bakkersvrouw die de heerlijkste chocoladebollen maakt en een oude vrouw, die voor haar man al meer dan vijftig jaar een prinses is. Papa wil Marieke tonen dat echte schoonheid binnenin zit en dat iedereen kwaliteiten heeft. Of je nu een bril draagt, dik of dun bent, iedereen kan op haar manier een prinses zijn. Het is een leuk prentenboek omdat het het aloude cliché van hoe een prinses er moet uitzien, doorbreekt. De tekeningen zetten de uiterlijke verschillen goed in de verf, maar over het algemeen had de boodschap ook iets subtieler mogen zijn.

Over Brigitte Minne

Brigitte Minne (Brugge, 16 oktober 1962) is een Vlaams schrijfster van jeugdliteratuur.

Minne publiceerde een groot aantal kartonboeken, prentenboeken en leesboeken voor kinderen en jongeren. Daarnaast schreef ze scenario's voor onder meer het Vlaamse educatieve jeugdprogramma De Boomhut en leverde ze bijdragen aan diverse tijdschriften, theater- en filmproducties voor kinderen en jongeren. In totaal publiceerde zij ruim 200 verschillende werken.

Een deel van haar boeken werd vertaald en verscheen in het buitenland. Haar werk werd in Vlaanderen maar ook daarbuiten meermaals bekroond, onder meer door de Kinder- en Jeugdjury's van Vlaanderen, Limburg, Nederland en Frankrijk. Voor RoodGeelZwartWit ontving zij in 2002 de Franse Prix d’octogone. Verder ontving ze voor haar werk onder andere de eerste prijs bij de Europese wedstrijd uitwisseling Kortfilm voor kinderen, een White Raven (toegekend door de Internationale Jeugdbibliotheek van München), de …Lees verder op Wikipedia