Älskaren från huvudkontoret
Amsterdam: Cargo, 2016
445 p.
9789023426455 (paperback)

De minnares

Eerste zin Ik sta in de sneeuw voor het graf van mijn moeder als het telefoontje komt.

In het huis van een zakenman wordt het onthoofde lichaam van een vrouw gevonden. De man, berucht om zijn gevarieerde liefdesleven, is spoorloos. Inspecteur Lindgren ontdekt dat tien jaar geleden op bijna dezelfde manier een man is vermoord. Met de hulp van een vroegere geliefde die langzaam wegzakt in jongdementie probeert hij slachtoffer, dader en motief met elkaar te verbinden. Maar eigenlijk gaat deze thriller vooral over liefde. Moeizame liefde. Vrouwen hunkeren naar besluitvaardige mannen die hen komen redden en ‘voor altijd’ schreeuwen. Mannen verlangen naar vrouwen die vooral niet te veel van hén verlangen, het liefst van al niets. Camilla Grebe noteert met een scherp oog en veel sympathie voor haar personages hoe die ontkende liefde tot waanzin, stalking en moord leidt.

***

Cargo (oorspronkelijke titel: Älskaren från huvudkontoret), 444 blz., € 19,95.

Inspecteur Peter Lindgren wordt door zijn collega Manfred Olsson opgeroepen voor een moord in een villa in Stockholm, waar het onthoofde lichaam van een vrouw is gevonden, en het hoofd ernaast staat. De villa staat op naam van Jesper Orre, topman van een succesvol Zweeds kledingbedrijf, die echter onvindbaar is. Al gauw zien de rechercheurs gelijkenissen met een nooit opgeloste moord van tien jaar terug en wordt profiler Hanne, die hen toen assisteerde, gevraagd ook in deze zaak mee te denken. Hoewel ze ziek is, helpen haar analyses uiteindelijk de dader te vinden. De Zweedse auteur (1968) schreef eerder vier misdaadromans met anderen, waarvan drie met zusje Asa Träff. Haar debuut als solo-auteur is een sterke, goed vertaalde en spannende psychologische thriller. Hoewel bijna vanaf het begin de plot in een zekere richting wijst, zorgen steeds nieuwe ontwikkelingen, visies en twijfels ervoor dat je als lezer op het puntje van je stoel blijft zitten terwijl stap voor stap nieuwe puzzels…Lees verder

Over Camilla Grebe

CC BY 3.0 - Foto van/door Juliaholke

Camilla Christina Grebe (Enskede, 20 maart 1968) is een Zweeds schrijfster.

Grebe werd in 1968 als Camilla Christina Eriksson geboren in Enskede en groeide op in Älvsjö, Stockholm. Grebe behaalde een Civilekonom-graad op de Handelshogeschool van Stockholm. Na haar studies richtte ze de audioboekenuitgeverij Storyside op, werkte als marketingmanager bij Lernia AB en was CEO bij een van Vin & Sprit’s dochterondernemingen.

Carrière

In 2009 debuteerde Grebe met de detectiveroman Någon sorts frid die ze samen met haar zus Åsa Träff schreef. Het was het eerste boek in de Siri Bergman-serie, daarna volgden nog vier delen. Twee romans uit de serie werden genomineerd voor de Zweedse literatuurprijs bästa svenska kriminalroman, Bittrare än döden in 2010 en Innan du dog in 2012.

Van 2013 tot 2016 schreef ze samen met …Lees verder op Wikipedia