Een dochter uit een Antwerps geslacht van vuurwerkmakers reist naar China om zich te weren tegen de goedkope Chinese import.
De vuurwerkmeester : roman
Chris De Stoop
Amsterdam: De Bezige Bij, 2005
301 p.
90-234-1867-0

Hoe groter de wereld, hoe meer van hetzelfde": deze bedenking, door Chris De Stoop toegeschreven aan Barbara Vidal, vat zowat de hele thematiek van deze roman samen. Met als concreet kader de eigenzinnige, maar steeds even fascinerend blijvende wereld van vuurwerkmakers legt De Stoop de niet te stuiten opgang van de globalisering bloot. Barbara keert begin 21e eeuw terug naar haar letterlijk en figuurlijk tot puin verworden ouderlijk woonhuis. Gezeten aan wat ooit het bureau van haar vader moest voorstellen, laat zij de herinneringen de vrije loop. Herinneringen die zowat een halve eeuw beslaan; ze nemen een aanvang bij het luisterrijke vuurwerk ter afsluiting van Expo '58 -- het moment waarop zij, toen nog een baby, een vonk in het oog kreeg -- en gaan grosso modo tot het millenniumvuurwerk in 2000, voor haar vader Vidal het moment van de onomkeerbare en alle illusies dodende afgang. Wat ertussen ligt, is, gezien vanuit het perspectief van Barbara, het relaas van de ondergang van een…Lees verder
De 47-jarige Vlaamse auteur, journalist bij het weekblad Knack, werd bekend met informatieve boeken over maatschappelijke thema’s als vrouwenhandel, illegalen, drugshandel, een soort ‘narratieve onderzoeksjournalistiek’. Ook in deze roman blijft de researcher volop aanwezig. Hoofdfiguur Barbara Vidal, telg uit een oud Antwerps vuurwerkmakersgeslacht, wordt als baby ‘getekend’ door het vuurwerk. Ze verliest het zicht aan een oog, maar overcompenseert met het andere zodat ze als geen ander kleurnuances kan onderscheiden. Als de goedkope Chinese import de Europese vuurwerkmeesters dreigt uit te schakelen, reist ze naar vuurwerkstad in China. De auteur is erin geslaagd een intrigerende eigenzinnige vrouw neer te zetten die haar weg probeert te vinden in een bevreemdende ambachtelijke wereld die met verve wordt uitgetekend. De stevige spanningsboog, rake dialogen, vlotte vertelstijl en soepele integratie van narratieve en informatieve elementen maken dat deze wervelende roman een zeer bred…Lees verder

Over Chris De Stoop

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Chris De Stoop (Sint-Gillis-Waas, 1958) is een Vlaams auteur en journalist bij het weekblad Knack.

Achtergrond

In zijn eerste boek, Ze zijn zo lief meneer (1992), beschreef hij als eerste de internationale vrouwenhandel van binnenuit, wat grote beroering veroorzaakte in België en onder meer leidde tot de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie. Hij mocht hierover ook spreken in de begrafenisdienst van koning Boudewijn in 1993. In 2004 ontving De Stoop voor Zij kwamen uit het Oosten, het vervolg op zijn eerste boek, de Gouden Uil Publieksprijs. Hij was ook in 2008 genomineerd voor de AKO Literatuurprijs met Het complot van België.

De Stoop is opgegroeid in de polderstreek in het noorden van het Waasland en vestigde zich in 1999 in Doel. Zijn ervaringen bij de ontreddering en teloorgang van de dorpsgemeenschap in dit door havenuitbreidingen bedreigde polderdorp verwerkte hi…Lees verder op Wikipedia