Doelwit
Chris Ryan 1961-
The hit list
Amsterdam: De Boekerij, 2001
319 p.
90-225-2927-4

Chris Ryan is een van die schrijvers die hun verleden op een bepaalde manier vaarwel hebben gezegd, maar er toch niet helemaal afscheid van kunnen nemen. In een vorig leven was Ryan SAS-commandant, en net als veel ex-geheim agenten heeft hij besloten om een literaire carrière na te streven, gebruikmakend van zijn opgedane ervaringen. Hij heeft enkele redelijk succesvolle politieke thrillers annex actievolle spionageromans op zijn naam staan, waarin Geordie Sharp de hoofddrol speelt. Titels als Man tegen man, De achtste man, Geen weg terug zijn geen onbekenden in het genre.

In Doelwit heeft hij Sharp laten vallen ten gunste van Neil Slater. Slater heeft net als de schrijver zelf een SAS-verleden. Slater heeft in het begin van het boek een job als rugbyleraar aan een elitaire school die wordt bezocht door rijkeluiskinderen, waaronder veel buitenlanders. Een aantal Saoudi-terroristen proberen een van de kinderen van de school te ontvoeren, om zo de Brit…Lees verder
Voormalig SAS-soldaat Neil Slaters nieuwe leven als sportleraar op een chique kostschool eindigt voortijdig als hij met harde hand de ontvoering van een Saoedische jongen weet te voorkomen. Zijn optreden wordt door de schoolleiding niet gewaardeerd en hij raakt zijn baan kwijt. Ook zijn volgende baan als bodyguard van de allerrijksten loopt op een fiasco uit. Het leven als gewoon burger gaat hem echter steeds meer op de zenuwen werken en uiteindelijk treedt hij toch in dienst bij het uiterst geheime 'Cadre', een organisatie binnen de Britse Geheime Dienst die zich bezig houdt met het elimineren van vijanden van de staat. De opdrachten die hij moet uitvoeren blijken echter gruwelijker te zijn dan hij had kunnen vermoeden. Recht toe recht aan geschreven, keiharde, bijzonder spannende actiethriller met weinig diepgang maar veel bloedstollende, professioneel beschreven actie. Professioneel, want Ryan is zelf ex-SAS-militair, en was actief bij de bestrijding van terroristen, in scherpschut…Lees verder

Over Chris Ryan

Chris Ryan (1961, Rowlands Gill) was een Britse soldaat en is tegenwoordig schrijver. De naam Chris Ryan is een pseudoniem van Colin Armstrong. In 1984 trad hij toe tot de Special Air Service (SAS). Ryan was lid van het team Bravo Two Zero dat tijdens de Eerste Golfoorlog achter vijandelijke linies operaties uitvoerde. Ryan is de enige soldaat van het acht man tellende team die uit Irak wist te ontsnappen naar neutraal gebied. Ryan legde 200 mijl (ong. 322 km) te voet af, terwijl hij achtervolgd werd door Iraakse soldaten. Drie andere leden van het team hebben de missie niet overleefd en de overige vier leden, onder wie teamleider Andy McNab zijn gevangengenomen en gemarteld.
Later zijn deze vier weer vrijgelaten, en teruggebracht naar Engeland. Chris Ryan heeft voor zijn acties tijdens de missie de Military Medal ontvangen.

Na zijn vertrek uit de SAS heeft Ryan een aantal boeken geschreven, waaronder The One That Got Away (De achtste man). In dit b…Lees verder op Wikipedia