Martin Jansen in de Wal
Abandoned
4
Utrecht: Bruna, 2010
393 p.
9789022996836 (paperback)

Smoky Barrett werkt voor de FBI en is gespecialiseerd in het opsporen van seriemoordenaars. Zelf heeft ze een traumatisch verleden achter de rug: haar man en dochter werden voor haar ogen vermoord, waarna de dader haar verkrachtte en verminkte. Het verhaal begint op Hawaï, waar Smoky met haar vriend Tommy geniet van een welverdiende vakantie. Wanneer Smoky kort daarna de bruiloft van haar collega Callie bijwoont, wordt de situatie erg grimmig: een kaalgeschoren, lijkbleke, gillende vrouw wordt uit een auto gedumpt. Het gaat om een rechercheur die al acht jaar vermist is en al die tijd gevangen gehouden werd door een psychopaat. Ze heeft de hele periode lang het zonlicht niet gezien en vertoont sporen van folteringen. Smoky en haar team bijten zich vast in het onderzoek, en ontdekken dat er in de loop der jaren nog meer slachtoffers met dezelfde kenmerken zijn geweest. De dader is een geheimzinnige figuur die zich Dali noemt, en die mannen tegen betaling van hun lastige echtgenotes afh…Lees verder
FBI-agente Smoky Barrett en haar team zijn gespecialiseerd in het opsporen van seriemoordenaars. Smoky heeft zelf een traumatisch verleden: haar man en dochter zijn voor haar ogen vermoord, de dader verkrachtte en verminkte haar. In dit verhaal wordt de huwelijksceremonie van Smoky’s beste vriendin verstoord door de plotselinge verschijning van een kaalgeschoren lijkbleke, gillende vrouw. Ze blijkt een al acht jaar lang vermiste rechercheur te zijn, al die tijd gevangen gehouden door een psychopaat. Deze griezel, Dali, helpt mannen tegen betaling van hun lastige echtgenotes af, maar waarom heeft hij deze vrouw al die jaren in leven gehouden? Dali speelt een sluw spel met zijn achtervolgers waar Smoky bijna de dupe van wordt. Tussendoor flashbacks van de jeugd van de dader. Gruwelen en geweld worden niet geschuwd in deze spannende, goed geschreven, harde thriller met een pittige heldin en een mooie ontknoping. Maar ook een vleugje romantiek ontbreekt niet. De eerste drie delen in de Sm…Lees verder