Over zoogdieren
David Attenborough
The life of mammals
Abcoude: Fontaine, 2003
320 p. : ill.
90-5956-006-X

Velen onder u zullen zich wel ergens een flard uit een documentaire van David Attenborough herinneren waarin hij schor hijgend in een paradijselijk wild landschap het gedrag van een of ander zeldzaam dier becommentarieert. Er flappert steevast een grijze haarlok in zijn gezicht en hij zit geknield naast een parende albatros of een voor zich uit starende gorilla. Attenborough is de schepper van een indrukwekkende reeks BBC-documentaires en boeken. Zelfs in ons land verdiende hij een ere-doctoraat omwille van zijn wetenschapspopulariserende verdiensten. Het gaat hier dus om een monumentale, goed producerende machine. In elke door hem uitgesproken zin legt hij een explosie van enthousiasme. Zijn benadering sluit aan bij wat het brede publiek graag heeft: een aaneenrijging van verrassende feiten uit de dierenwereld om iedereen te blijven verwonderen en voldoende afwisseling om toch maar niet te vervelen. In zijn vorige werk had hij het over vogels, deze keer behandelt hij de zoogdieren, w…Lees verder
De auteur (schrijver en filmmaker, vooral bekend als presentator van de BBC-natuurseries) geeft in meer dan 300 pagina's een indrukwekkend overzicht van de evolutie van de zoogdieren. Van buideldieren, insecteneters, knagers en de planteneters naar de vlees- en alleseters. Maar ook de dieren die het water en de bomen opzochten, die taal en gereedschappen gingen gebruiken, tot aan de huidige mens, komen in de tien hoofdstukken aan de orde. Woongebieden, boeiende wetenswaardigheden en specifieke kenmerken van vele bekende en onbekende soorten worden, steeds met een link naar hun voorouders, besproken. Een groot aantal van deze dieren is te bewonderen op de vele prachtige kleurenfoto's die steeds een halve of hele pagina beslaan. Achterin een dankwoord aan medewerkers van de gelijktijdig met het boek uitgebrachte televisiedocumentaire 'The Life of Mammals' en een register met ook de Latijnse namen. De sympathieke schrijfstijl en het enthousiasme van de auteur maken het boek (harde kaft, …Lees verder

Over David Attenborough

CC BY 2.5 - Foto van/door De originele uploader was Shojo op de Engelstalige Wikipedia

David Frederick Attenborough (Isleworth (Londen), 8 mei 1926) is een Britse bioloog en televisiemaker die vooral bekend is door zijn vele bekroonde natuurdocumentaires die door de Britse omroep BBC worden uitgezonden. Hij is voor zijn verdiensten opgenomen in een groot aantal orden en mag zich 'Sir' noemen.

David Attenborough werd geboren in de Londense wijk Isleworth maar groeide op in College House op de campus van de Universiteit van Leicester, waar zijn vader, Frederick Attenborough, rector was. Hij was de middelste van drie zonen. Zijn oudste broer was Richard Attenborough, die later bekend werd als acteur en regisseur. Tijdens de Tweede Wereldoorlog adopteerden zijn ouders twee Joodse meisjes die vluchteling waren.

Tijdens zijn jeugd was Attenborough een verwoed verzamelaar van fossielen, stenen en andere objecten uit de natuur. Hij ging naar school in de Wyggeston Grammar School for Boys in Leicester en…Lees verder op Wikipedia