Nobiltà
Donna Leon
A noble radiance
Amsterdam: De Boekerij, 2006
208 p.
90-225-4379-X

Nobiltà is ondertussen de zevende Venetiaanse misdaadroman met commissaris Brunetti als hoofdpersonage, en de klad zit er nog lang niet in. In een dorpje aan de voet van de Dolomieten wordt in de tuin van een verlaten boerderij een graf gevonden met het halfvergane lichaam van een man. Voortgaande op een zegelring die in de nabijheid van het lichaam wordt opgegraven, gaat het hier om een telg van een invloedrijke en adellijke Venetiaanse familie, wier enige zoon een jaar geleden werd gekidnapt. Het moordonderzoek van de commissaris verloopt aanvankelijk vlot en rechtlijnig, maar schijn bedriegt, en de nietsvermoedende lezer wacht naar het einde toe nog menige onverwachte wending.

De persoonlijkheid van de commissaris wordt in deze roman verder onderbouwd. Ook in deze roman dwingt de rauwe realiteit van een perverse en misdadige wereld de hoofdpersoon tot overwegingen m.b.t. zijn familie en zijn beroep. Wanneer zijn schoonvader het vermoeden uit dat zijn dochter ongel…Lees verder
In de zevende policier van deze Italiaanse literatuurdocente bindt commissaris Guido Brunetti de strijd aan tegen corruptie en misdaad in de hoogste kringen van Venetië. Hoewel de invloedrijke vader en de heetgebakerde neef nauwelijks medewerking verlenen en het onvolledige dossier van de ontvoering van de erfgenaam twee jaar geleden afgesloten is en politiek gezien kennelijk beter gesloten kan blijven, dwingen het rechtvaardigheidsgevoel en het eigen vaderschap Brunetti om, als het lijk van de jongen gevonden wordt, alsnog echt op zoek te gaan naar de dader. Binnen de overmaat aan weinig heldere zaken van het rijke vervoersconcern is het spoor van de vermoorde jongen via de computer toch weer op te pikken met als gevolg een bloedige ontknoping in een prachtig palazzo. Goed geschreven misdaadroman waarin het opsporingsverhaal in een boeiende maatschappelijke en culturele context wordt geplaatst. Liefhebbers van een spannend verhaal, Italiaanse cultuur, oude adel en moderne maatschapp…Lees verder

Over Donna Leon

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door Mariusz Kubik, http://www.mariuszkubik.pl

Donna Leon (28 september 1942, Mont Clair, New Jersey) is een Amerikaanse schrijfster van detectiveromans die zich afspelen in Venetië. De hoofdpersoon is Commissario Guido Brunetti. Donna Leon woonde meer dan 30 jaar in Venetië en woont nu in een klein dorp in Zwitserland. Zij was docent Engelse literatuur aan de University of Maryland University College – Europe (UMUC-Europe) in Italië en werkte vervolgens als professor van 1981 tot 1999 bij de Amerikaanse militaire basis van Vicenza. Ze stopte met lesgeven om zich te concentreren op het schrijven en andere culturele activiteiten op het gebied van muziek (met name barokmuziek).

Commissario Brunetti

De Commissario Brunetti-romans spelen zich allemaal in en rond Venetië af. Ze zijn in het Engels geschreven en vertaald in veel talen, maar op verzoek van Donna Leon niet in het Italiaans. Elke roman geeft de schrijfster de gelegenheid om de minder prettige…Lees verder op Wikipedia