Moordmotieven
Elizabeth George 1949-
I, Richard
Utrecht: Bruna, 2001
251 p.
90-229-8516-4

Dat ze niet alleen thuis is in de 'literaire marathon', maar ook op de korte baan mooie resultaten boekt, bewijst Elizabeth George met Moordmotieven, een bundel waarin vijf spannende verhalen van telkens een vijftigtal pagina's werden opgenomen. Net als dat in het leven van de schrijfster het geval is, wisselen de locaties af tussen New England (VS) en Groot-Brittannië, en precies zoals in haar romans vormt de sfeervolle achtergrond -- overwegend een landelijk en bosrijk landschap -- een belangrijk onderdeel van de intrige. Erg interessant, ook voor wie geïnteresseerd is in het ontstaan van deze verhalen en het creatieve proces in het algemeen, is de eigen korte toelichting bij wijze van inleiding tot elk verhaal. Zo vernemen we dat het titelverhaal haar eerste poging was tot het schrijven van een thriller in verkorte vorm, daterend van ongeveer twintig jaar geleden. De auteur was niet onverdeeld gelukkig met het resultaat, en vrij kort na de publicatie kwam ze tot het besef da…Lees verder
Vijf korte misdaadverhalen, met een persoonlijke toelichting van de auteur bij ieder verhaal. Elizabeth George is een van de beste hedendaagse misdaadauteurs; zij schrijft vuistdikke psychologische thrillers waarin inspecteur Thomas Lynley en/of brigadier Barbara Havers de hoodrol spelen. Dit is haar eerste bundel met korte verhalen. Ze staan los van haar overige werk, in één verhaal maar, het titelverhaal, speelt een van de vaste hoofdfiguren uit haar romans, inspecteur Lynley, een rol. Het zijn aardige verhalen met een goed plot, maar het is duidelijk dat Elizabeth Georges talenten beter tot hun recht komen in haar misdaadromans. Drie verhalen, te weten het (herschreven) titelverhaal 'Moordmotieven, 'Koning Richard' en 'Betrapt' zijn afkomstig uit de Engelse uitgave 'Evidence exposed'*. Het verhaal 'Betrapt' verscheen eerder als uitgave van het CPNB ter gelegenheid van de Maand van het Spannende Boek 1996**. Normale druk. Voor meer informatie: http://elizabethgeorgeonline.com.

Over Elizabeth George

Susan Elizabeth George (Warren, Ohio, 26 februari 1949) is een Amerikaanse schrijfster van thrillers die in Engeland spelen.

Susan Elizabeth George werd in 1949 geboren in Warren (Ohio). Toen George achttien maanden oud was, verhuisde het gezin naar de San Francisco Bay Area. Elizabeth George is opgegroeid in Californië. Ze studeerde Engels en volgde ook colleges psychologie aan de Universiteit van Californië - Riverside. Voordat ze romans schreef, doceerde ze Engels.

In 1988 werd haar eerste boek uitgegeven, A Great Deliverance, in het Nederlands vertaald als Totdat de dood ons scheidt. Dat zou het begin zijn van een indrukwekkende serie boeken met inspecteur Lynley in de hoofdrol, stuk voor stuk bestsellers.

Ze heeft inmiddels verschillende internationale prijzen ontvangen en haar boeken zijn in vele talen vertaald, waaronder in het Nederlands bij A.W. Bruna Uitgevers. Inmiddels zijn acht d…Lees verder op Wikipedia