Gevangenisliteratuur
Mensen achter de dijk
Filip De Pillecyn
Leuven: De Clauwaert, 1985
257 p.
90-6306-004-1

Autobiografisch getinte roman over het leven van de bevolking aan de oevers van de Schelde ten noorden van Antwerpen bij de intrede van de eerste industrieën. Het boek ademt de sfeer van het Vlaamse land. Het beschrijft de gebeurtenissen als mede bepaald door de karaktereigenschappen van de streek, Oost-Vlaanderen aan het einde van de negentiende eeuw. Het doet soms denken aan Louis Paul Boon, al is diens literatuur van hoogstaander kwaliteit. Aardig zijn verder de illustraties die het verhaal letterlijk kleur geven. Het verhaal eindigt met een prachtig en herkenbaar geschreven stukje over de man en zijn hond (het enige personage uit het boek dat niet verzonnen is): "Hij is onvriendelijk, stug, ongehoorzaam, lastig... en toch houd ik van hem. Want zijn egoïsme is open en oprecht; zijn dappere woede schiet op als een vlam, en hypocrisie is hem vreemd. Hoeveel mensen zijn er die de hoedanigheden van Puck hebben?". Normale druk. De schrijver (1891-1962) werd vooral bekend door de novelle…Lees verder

Over Filip De Pillecyn

Filip De Pillecyn (Hamme aan de Durme, 25 maart 1891 - Gent, 7 augustus 1962) was een Vlaams schrijver en actief in de Vlaamse Beweging. Hij was een van de medeoprichters van de IJzerbedevaart en werd vanwege zijn associatie met het VNV en DeVlag na de Tweede Wereldoorlog veroordeeld wegens collaboratie. Na zijn celstraf werd hij lid van het IJzerbedevaartcomité. Zijn bekendste boek is "Monsieur Hawarden" dat ook verfilmd werd. Filip De Pillecyn werd door Gerard Walschap beschouwd als "De Prins der Nederlandse Letteren".

Filip werd geboren als jongste van vier zonen. Zijn vader Henri was ontvanger op een stoomboot en effectenmakelaar, zodat de kleine Filip geen armoede leed. Hij liep eerst school in het dorp en ging daarna naar het "Institut Saint Joseph" te Sint-Niklaas (1903 tot 1910) om zijn Frans te leren, Hij voltooide zijn humaniorastudies in het Klein-Seminarie in dezelfde stad, waar hij met de latere P…Lees verder op Wikipedia