Als een groepje tieners overgaat van experimenteren met drank en softdrugs naar het gebruik van partydrugs, gaat het mis. Vanaf ca. 15 jaar.
Overdosis
Helen Vreeswijk
Antwerpen: Manteau, 2007
408 p.
9789022319536

Overdosis verhaalt een paar noodlottige maanden uit het leven van een tiener-vriendengroepje. Hun vriendschap was ontstaan in de basisschool en had altijd goed stand gehouden, ondanks het feit dat ze allen uitgezwermd waren naar andere opleidingen en scholen. Niemand van deze vrolijke bende kon echter bevroeden "dat er een dag zou komen die alles voorgoed zou veranderen..."

Met deze openingsscène zet Helen Vreeswijk onmiddellijk de dramatische toon. Deze 400 bladzijden tellende nachtmerrie behandelt een schijnbaar onvermijdelijke neerwaartse spiraal, gaande van het naïeve eerste gebruik van een jointje, naar dealen, partydrugs, verkrachting, een grootschalig politieonderzoek en dood. Of zoals een personage het passend verwoordt: "Het ene probleem volgde het andere op en het kwam allemaal door die stomme drugs!" Ondanks de omvang van de roman, wordt de thematiek van druggebruik en -productie slechts eenzijdig en zwart-wit benaderd. Na het gebruik van het eerste jointje …Lees verder
In een Gelders provinciestadje komt een groepje bevriende tieners regelmatig bij elkaar. Ze kennen elkaar al van de basisschool, nu gaan ze samen regelmatig uit. Van het experimenteren met drank en softdrugs gaan ze over op het gebruiken van partydrugs en dan gaat het vreselijk mis. Een van de meisjes wordt onder invloed van pillen verkracht, de dader dreigt foto's ervan op internet te zetten. Een jongen laat zich verleiden tot het verkopen van thuis gefabriceerde, gevaarlijke xtc-pillen. Ondertussen is de politie op zoek naar de handelaars en de pillenmakers. Het verhaal begint met een begrafenis, pas aan het eind wordt duidelijk van wie. Vlot geschreven spannend, realistisch verhaal met een duidelijk waarschuwend karakter. Stijl en karaktertekening zijn matig en nogal clichématig, maar er zit vaart in het verhaal, en de behandelde onderwerpen en de manier waarop erover geschreven wordt (Vreeswijk windt er geen doekjes om) zullen jongeren vanaf ca. 14 jaar zeker aanspreken. Vreeswijk…Lees verder

Overdosis

Overdosis' vertelt het verhaal van een hecht vriendenclubje dat langzaam uit elkaar valt door het gebruik van softdrugs. Het begint allemaal heel onschuldig - één jointje, wat kan dat nu voor kwaad? – maar het gaat van kwaad tot erger. Erik begint zelf te dealen en uiteindelijk loopt het heel erg slecht af. Parallel hiermee loopt de verhaallijn van Sanne, die door Stijn, een zware jongen én dealer verkracht, gechanteerd en misbruikt wordt. Beide verhaallijnen kruisen elkaar voortdurend en komen samen in een jammerlijk einde. Met haar boek ‘Overdosis’ wil Helen Vreeswijk waarschuwen tegen druggebruik en vooral jongeren afraden het ook eens te proberen. Bovendien trekt ze indirect van leer tegen het gedoogbeleid. Ze slaagt erin jongeren een beeld te schetsen van de realiteit en wijst hen op de sluipende gevaren die hun pad kunnen kruisen. Ze laat zien wat de gevolgen (kunnen) zijn voor de hoofdpersonages, en de mensen om hen heen. Hierbij baseert zij zich op waargebeurde verhalen. Helen…Lees verder

Over Helen Vreeswijk

Helen Vreeswijk (Den Haag, 1 maart 1961 – Kerk-Avezaath, 31 oktober 2016) was een Nederlands jeugdauteur.

Vroeger had Vreeswijk het door dyslexie moeilijk op school. Ze begon met het schrijven van eigen verhalen en besloot dat ze later schrijfster of politieagente wilde worden.

Ze ging werken bij de politie en was betrokken bij bekende onderzoeken zoals de ontvoering van Toos van der Valk, de ontvoering en moord op Gerrit Jan Heijn, de Makro-afpersingszaak en de moord op de schrijver Paul Harland. Ook kwam ze regelmatig in contact met daders en slachtoffers van gedwongen prostitutie. Op 1 januari 2010 stopte ze met het politiewerk.

Haar ervaringen bij de recherche heeft de auteur gebruikt voor verhalen waarin misdaden tegen en door jonge volwassenen een grote rol spelen. De boeken zijn voor jongeren geschreven en gebaseerd op criminele gedragingen zoals ontvoeringen, jeugdbendes, sektes, loverboys, stalke…Lees verder op Wikipedia