Muggepuut
Herman Brusselmans
Amsterdam: Prometheus, 2007
255 p.
9789044609967

Allemaal gezever

Dat er een nieuw boek van Herman Brusselmans verschijnt, is niet opmerkelijk. Elk jaar gebeurt dat minstens één keer. Dat we verrast worden door een roman van Brusselmans zou wel opmerkelijk zijn. Maar zoveel mogen we niet van Muggepuut verwachten.

Danny Muggepuut is de beste en beroemdste schrijver van Vlaanderen. Hij heeft negen romans op zijn naam staan en werkt ijverig aan de tiende: De gestolen waterleiding . Het schrijven is weliswaar de voornaamste bezigheid van Danny, maar lang niet de enige. Hij vertoeft bijvoorbeeld ook geregeld op het terras van café De Rare Schuur, waar hij liters bier tot zich neemt, en hij is voorzitter-coach van het minivoetbalteam Real De Rakkertjes. Danny vindt dat hij zijn leven aardig op de rails heeft. Hij heeft een uitgebalanceerd wereldbeeld en weet precies wat hem in mensen tegenstaat. Vrouwen met moedervlekken onder de oksels vindt hij bijvoorbeeld maar niets. Eigenlijk vindt hij vrouwen in het algemeen maar vervelend, ook al klaagt hij erover dat ze zich niet collectief bij hem aanbieden. Ondanks alle aandacht die hij krijgt als bekende Gentenaar, is Danny Muggepuut eenzaam. Erg eenzaam, zelfs.

Op een goede dag gaat Muggepuut in op een voorstel van een groot dagblad om een aant…Lees verder

Het moet zijn dat de romans van Herman Brusselmans per definitie voldoende afzet hebben, anders zou dit niet worden uitgegeven.

Het boek gaat nergens over, wat niet eens zo erg zou zijn mocht het boeiend, grappig, hilarisch, schokkend of minstens onderhoudend zijn. Helaas. De auteur geeft wel de indruk grappig te willen zijn, maar is dat nooit. Alles is voorspelbaar, oninteressant en flauw. "Ik schrijf alleen overbodige boeken" laat Herman Brusselmans de schrijver Danny Muggepuut op een bepaald ogenblik zeggen. Dat lijkt ook te gelden voor hemzelf. "De critici verweten hem [Danny Muggepuut] wel eens dat zijn romans te weinig diepgang bevatten. "Diepgang?" diende hij hen een keer van antwoord. "Wat is dat, diepgang? In het leven zit helemaal geen diepgang. We staan op, we ontlasten ons, we eten, we drinken en we gaan naar bed. Tot zover de diepgang".

Er zijn ongetwijfeld nog schrijvers die er zo over denken, maar die met dat uitgangspunt dan wél boeiend werk afleveren.Lees verder
'Hij was inderdaad een zeer goede schrijver, zoals ze praktisch niet voorkomen in de Vlaamse letteren. Al die sociaal geëngageerde bekstinkers, die stellen toch niets voor?' (p. 169). Het eerste deel van dit citaat is een zelftypering van de Vlaamse schrijver Danny Muggepuut, hoofdpersoon in de nieuwe roman van Herman Brusselmans (*1957). Muggepuut schrjft zijn tiende roman 'De gestolen waterleiding', gaat verplicht uit eten met fans, coacht zijn voetbalteam, bezoekt zijn ouders, zit op Gentse terrassen, rijdt een gestolen BMW naar Terneuzen, ligt in het ziekenhuis en gaat om met een opdringerige verpleegster. 'Vrouwen zijn gevoelige wezens, zeker als ze in hun broek schijten.' (p. 6). De roman lijdt licht onder de oeverloze gedachtestroom van de beroemde Vlaamse schrijver, zeker omdat er verder weinig vaart in het verhaal zit. De roman is gekruid met aangename Vlaamse uitdrukkingen als loft, ambras en beenhesp. Brusselmans gebruikt verder veel bewuste schofferingen en vet aangezette …Lees verder

Over Herman Brusselmans

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Herman Frans Martha Brusselmans (Hamme, 9 oktober 1957) is een Belgisch schrijver, dichter en columnist.

Brusselmans werd geboren in Hamme, Oost-Vlaanderen. Eind jaren zeventig was hij een verdienstelijk voetballer. Hij speelde linksbuiten bij SK Berlare, Vigor Hamme en de UEFA-junioren (min 18-jarigen) van Sporting Lokeren. Bij deze laatste speelde hij onder trainer Leon Nollet samen met latere profvoetballers Raymond Mommens, Alex Querter en Marc Verbruggen. In 1976 ging Brusselmans Germanistiek studeren aan de Universiteit van Gent. In 1978 koos hij voluit voor literatuur maar is blijven voetballen bij o.m. De Woody's, een minivoetbalclub die hij noemde naar zijn overleden hond Woody. In 1980 studeerde hij af en ging aan de slag in een Brusselse bibliotheek van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Schrijverschap

In 1982 debuteerde Brusselmans met de verhale…Lees verder op Wikipedia