Herman Brusselmans
3
Amsterdam: Prometheus, 2010
236 p.
9789044616293 (paperback)

Herman Brusselmans : Trager dan de snelheid

Na Kaloemmerkes in de zep, waarin Brusselmans zijn eindeloze geouwehoer en grappensalvo's nauwelijks wist in te tomen, zou je aanvankelijk denken dat hij in zijn 52ste roman Trager dan de snelheid een minieme koerswijziging doorvoert. Dat is slechts een zoveelste geval van perceptie.

Brusselmans haalt immers zijn hoofdpersoon en antiheld Louis Tinner van onder het stof. Die dook voor het eerst op als schoorvoetende bibliothecaris-ambtenaar in De man die werk vond (1985), een van Brusselmans' gaafste boeken, dat terecht de status van kleine klassieker in de Vlaamse letteren verwierf. Later figureerde Tinner in Nog drie keer slapen en ik word wakker (1998), waar hij zich omgeschoold had tot boekhandelaar in Gent. In Trager dan de snelheid mag Tinner zich meer dan ooit overgeven aan de luiheid, dankzij zijn vrouw Zoë die een succesrijke carrière bij elkaar timmerde en als 'personal shopper' haar dagen vult. Zijn boekhandel heeft Tinner van de hand gedaan. Hun zoon is de 12-jarige David…Lees verder

Drie keer schrijven en al een trilogie

Louis Tinner, die om de twaalf jaar in het oeuvre van Herman Brusselmans opduikt, is terug.
Trager dan de snelheid is een Brusselmansroman waarin Louis Tinner de dienst uitmaakt. Daardoor maakt de roman, na De man die werk vond (1985) en Nog drie keer slapen en ik word wakker (1998), een trilogie vol die de uitgever vast nog wel eens vriendelijk zal willen bundelen. Tevens is het een fijn boek waarmee besmuikt tot goed gelachen kan worden.

Na zijn avonturen als bibliothecaris in zijn Boekenpaleis in Brussel en als boekhandelaar van Boekhandel Tinner in Gent, hoeft Tinner dankzij zijn rentenierende vrouw Zoë geen klap meer uit te voeren. In het pand van de boekhandel huist nu Brillen, Glazen en Lenzen De Coene. Het kind van Louis en Zoë (zwanger aan het eind van Nog drie keer slapen) is een zoon die met de klap twaalf jaar is en David heet. Het gezin huist in een pand in Gent waar Hugo Claus nog gewoond heeft. Toen ze erin trokken 'hing de geur van Claus er nog in. Een combinatie van Chanel No. 5, een handvol preuten en het getater van boze stemmen'. Dat gegeven brengt Tinn…Lees verder

Savooien voor Jezus

Louis Tinner hoeft niet meer te werken. Zijn vrouw, Zoë Konvoie, heeft een lucratieve baan als personal shopper : zij helpt gegoede mensen bij het uitkiezen van de juiste kleren en accessoires. Omdat ze recent een oude woonst van Hugo Claus betrokken en Tinner verder niets omhanden heeft, besluit hij dichter te worden. De eerste verzen die hij aan het papier toevertrouwt, luiden: 'De echtscheiding tussen hemel en hel verliep stroef / Ofschoon de duivel Jezus een savooi gaf voor zijn verjaardag'. Veel schrijft Tinner niet, maar hij koopt zich wel een alpinopet en een pijp. Zo vóélt hij zich al gauw een echte dichter. En uiteindelijk mag hij zowaar de luttele gedichten die hij dan toch schreef, voordragen op een poëzieavond in Waarschoot. In de tussentijd maakt Tinner topvijflijstjes van zijn favoriete dingen en bedenkt hij een opdrachtje om zijn dagen wat spannender te maken: hij zal zijn vrouw vijf keer bedriegen. Dat lukt ook, al is hij niet kieskeurig en kiest hi…Lees verder

Fraai geformuleerde boosheid

Brussel - 'Trager dan de snelheid' heet het nieuwste boek van Herman Brusselmans. Daarin duikt voor de derde keer Louis Tinner op in de Gentse binnenstad. Het is een vermakelijk weerzien met een personage dat over alles een vernietigende mening klaar heeft.

«Ik heb helemaal geen zin meer om nog iets te doen van enige betekenis, gewoon wat uit mijn nek lullen. Dat is waar God mij voor geschapen heeft» merkt Louis Tinner op een gegeven moment op in 'Trager dan de snelheid'.

Niet dat het daarvoor zo veel beter was. Tinner is een personage van Brusselmans dat voor het eerst als werkschuwe bibliothecaris opduikt in 1985, in 'De man die werk vond', de doorbraakroman van Brusselmans. In 1997 verschijnt Tinner opnieuw op het toneel in 'Nog drie keer slapen en ik word wakker'. Daarin houdt hij, met frisse tegenzin, een boekenwinkel open. Anno 2010 is Tinner getrouwd met Zoë, die zo rijk is dat hij zelf geen klap meer moet uitvoeren. Hij woont in een vroeger huis van Hugo Claus, wat van hem een dichter in de dop maakt. Maar aan zijn eerste bundel, 'De kameel van Auschwitz' getiteld, wordt ook maar met mondjesmaat gewerkt. En hoewel Tinner een zoon heeft, is er weinig plaats voor hartelijke vaderlijke gevoelens.

Tinner is, 25 jaar na…Lees verder

Het complete oeuvre van de Vlaamse auteur (1957) telt meer dan vijftig boeken. Daarvan is dit de derde humoristische roman met Louis Tinner als hoofdpersoon. De lezer volgt deze oude bibliothecaris en boekhandelaar, die nu kiest voor een carrière als dichter. Hij hoeft geen geld meer te verdienen, want hij teert op de zak van zijn vrouw, met wie hij samen in de Belgische stad Gent een gezin heeft gesticht. Grotendeels chronologisch wordt verteld hoe Tinner zijn voornemen uitvoert om zijn vrouw meermaals te bedriegen. Zoals alle werken van de auteur, grossiert ook dit boek in humoristische one liners, absurde dialogen en situaties, politiek incorrecte grappen en het onvermogen om ook maar iets serieus te nemen. Hoewel het hoofdpersonage al in eerdere werken optreedt, is dit boek prima zelfstandig te lezen. Paperback; kleine druk.

Over Herman Brusselmans

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Herman Frans Martha Brusselmans (Hamme, 9 oktober 1957) is een Belgisch schrijver, dichter en columnist.

Brusselmans werd geboren in Hamme, Oost-Vlaanderen. Eind jaren zeventig was hij een verdienstelijk voetballer. Hij speelde linksbuiten bij SK Berlare, Vigor Hamme en de UEFA-junioren (min 18-jarigen) van Sporting Lokeren. Bij deze laatste speelde hij onder trainer Leon Nollet samen met latere profvoetballers Raymond Mommens, Alex Querter en Marc Verbruggen. In 1976 ging Brusselmans Germanistiek studeren aan de Universiteit van Gent. In 1978 koos hij voluit voor literatuur maar is blijven voetballen bij o.m. De Woody's, een minivoetbalclub die hij noemde naar zijn overleden hond Woody. In 1980 studeerde hij af en ging aan de slag in een Brusselse bibliotheek van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Schrijverschap

In 1982 debuteerde Brusselmans met de verhale…Lees verder op Wikipedia