In 2009 won Herman Koch de NS Publieksprijs voor Het diner. In zijn nieuwste roman, Zomerhuis met zwembad, gaat hij op hetzelfde elan verder. Ook dit boek is spannend, ethisch geladen en goed op weg om zowel in Nederland als Vlaanderen een commercieel succes te worden.
Marc Schlosser, het hoofdpersonage van de roman, is dokter en krijgt vooral mensen die creatieve beroepen uitoefenen op consultatie. Het onaangename gevolg daarvan is dat hij om de haverklap uitnodigingen ontvangt voor toneel- en filmpremières. Om zijn pr als huisarts te verzorgen, woont hij de opvoering bij van Richard II, met zijn patiënt Ralph Meier in de hoofdrol. Tijdens de receptie achteraf kijkt Ralph ongegeneerd met een ‘roofvogelblik’ naar het lichaam van Marcs vrouw Caroline. De ontmoeting tussen de koppels Marc en Caroline enerzijds en Ralph en Judith anderzijds zet het verhaal in gang. Ralph nodigt het gezin vervolgens uit naar zijn zomerhuis met zwembad in het zuiden. Hoewel de act…Lees verder
Herman Koch (1953) is een succesvol auteur ('Het diner' is een veel vertaalde bestseller) en televisiemaker. In 'Zomerhuis met zwembad' geeft hij de plot in de eerste pagina's al weg en slaagt er juist daardoor in het verhaal bloedstollend spannend en meeslepend te maken: een arts begaat een medische fout, die misschien geen fout is maar opzet. We volgen de ik met zijn gezin op een vrolijke zomerse vakantie, waarbij liefde, lust, overspel en geweld de gevaarlijke ingrediënten zijn. Koch schrijft met een natuurlijke literaire toon en laat humor en tragiek elkaar versterken. Zijn personages zijn psychologisch interessant, zijn stijl is nergens clichématig of gezocht en de plot is buitengewoon ingenieus. Daarbij kloppen alle details. In cynisme, visie en literaire architectuur lijkt Koch het hedendaagse neefje van W.F. Hermans, zij het dat Koch vooral zichzelf is en met dit boek er wederom in kan slagen een groot publiek voor de echte literatuur te winnen door de briljante mengeling van …Lees verder

Over Herman Koch

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Herman Huibert Koch (Arnhem, 5 september 1953) is een Nederlandse televisie- en radiomaker, acteur en schrijver. De verhalenbundel Hansaplast voor een opstandige publiceerde hij onder het pseudoniem Menno Voorhof. Als acteur is Koch vooral bekend van de televisieserie Jiskefet.

Koch werd geboren in Arnhem en verhuisde met zijn ouders op zijn tweede naar Amsterdam-Zuid. Zijn middelbare school begon hij op het Montessori Lyceum, en hij werd aldaar wegens wangedrag verwijderd. Later studeerde hij een aantal maanden Russisch en werkte een jaar op een boerderij in Finland.

Hij is bekend als televisiemaker en acteur in de televisieserie Jiskefet, schrijver van romans en korte verhalen, en is columnist voor onder andere de Volkskrant. In de jaren 80 maakte hij sketches en parodieën voor het radioprogramma Borát, die hijzelf in een interview in NRC Handelsblad omschreef als 'int…Lees verder op Wikipedia