Een BOM onder de geschiedenis

Deze week kwam in Nederlandse vertaling het derde deel uit van Hilary Mantels indrukwekkende trilogie over de Franse Revolutie. Gouden Boekenuil-winnaar Joost de Vries is fan. We vroegen hem waarom Mantels werk zo uit de band springt.

In Georg Büchners toneelstuk Dantons dood (1835), dit jaar nog gespeeld door Toneelgroep Amsterdam, staan twee mannen op de speelvloer. Ze heten Camille Desmoulins en Georges Danton. Het is 1794, de Franse Revolutie is inmiddels vijf jaar onderweg en groeit in ambitie en radicaliteit. Maar deze revolutionairen zijn moe, uitgeblust. Ze praten, maar eigenlijk niet met elkaar. Ze ratelen voor zich uit, ze hebben het over God, over vrije wil, over leven, dood, ze zijn op zoek naar steeds grotere woorden, alsof ze zichzelf ervan willen overtuigen dat de laatste jaren niet voor niets zijn geweest.

Een derde man, met zijn helpertjes, cirkelt om hen heen. Hij gelooft nog wel in de revolutie, gelooft er meer in dan wie ook: Maximilien de Robespierre. Hij bevraagt ze, zaagt ze door. Het zijn zijn oude vrienden, maar als hij merkt hoezeer ze gedesillusioneerd zijn, wil hij ze niet langer de hand boven het hoofd houden. Als ze geen vrienden zijn van de revolutie, beredeneert hij, dan zi…Lees verder

Laatste deel van de trilogie 'Een veiliger oord' over de Franse Revolutie, na 'Vrijheid' en 'Gelijkheid'*. De roman beslaat de periode 1792-1794 die bekend staat als het Schrikbewind. Na een schijnproces wordt koning Lodewijk XVI ter dood veroordeeld. De revolutionairen roepen de Eerste Republiek uit. Tijdens het bewind van de fanatieke Jacobijnen raken de gevangenissen overvol met vermeende vijanden van het regime. Onder het nieuwe onthoofdingsapparaat de guillotine rollen duizenden hoofden van tegenstanders van de revolutie. Wederom zit de auteur haar hoofdpersonen, de vrienden Robespierre, Desmoulins en Danton, dicht op de huid. Robespierre, bijgenaamd de Onkreukbare, treedt tijdens deze periode op de voorgrond. Met zijn onwankelbare beginselen is hij verantwoordelijk voor veel executies. Uiteindelijk komt hij zelfs tegenover zijn vrienden te staan. Politieke verschillen, maar vooral ook privékwesties zijn doorslaggevend. In dit deel is er veel aandacht voor de vrouwen van de revol…Lees verder

Over Hilary Mantel

Hilary Mary Mantel DBE FRSL (Glossop, 6 juli 1952 – Exeter, 22 september 2022) was een Britse schrijfster van romans, korte verhalen, memoires en essays. Zij wordt met met name gewaardeerd voor haar historische fictie. Ze won twee keer de (Man) Booker Prize: in 2009 voor Wolf Hall, het eerste deel van een trilogie over de 16e-eeuwse Engelse politicus Thomas Cromwell, en in 2012 voor Bring Up the Bodies, het tweede deel in de reeks. Mantel is de eerste Brit en de eerste vrouw die deze prijs tweemaal kreeg.

Jeugd

Hilary Mary Thompson is op 6 juli 1952 geboren in Glossop, Derbyshire, als oudste van drie kinderen. Ze groeide op in Hadfield, ook in Derbyshire, waar ze de katholieke basisschool St Charles bezocht. Haar ouders Margaret Foster en Henry Thompson waren beiden in Engeland geboren, maar van Ierse afkomst. Zij scheidden van tafel en bed en na haar elfde …Lees verder op Wikipedia