Een gesloten plattelandsgemeenschap in laat-middeleeuws Engeland raakt op drift door opeenvolgende dramatische gebeurtenissen en de aanpak van de nieuwe landheer die van landbouw overgaat op schapenteelt.
Oogst
Jim Crace
Regina Willemse
Harvest
Breda: De Geus, 2014
347 p.
9789044528367 (hardback)

'Romans mogen geen antwoorden geven'

Een van de mooiste romans van dit najaar isOogst van de Engelse Jim Crace. Hij praat over de nood aan verzinsels, over engagement en zijn angst om vast te lopen.

Kathy Mathys

'Ik schreefOogst in zes maanden, zelden ging het zo makkelijk. Vreemd, de jaren daarvoor was ik bij een ander project helemaal vast geraakt', vertelt Crace.

Zijn eerste romans gingen over gemeenschappen in transitie. Vervolgens schreef hij romans rond de grote metafysische thema's, dood en liefde:Kluizenaars enEen man, een vrouw en de dood.

MetOogst keert Crace terug naar zijn beginperiode. Het is een verhaal over een gemeenschap die op het punt staat te veranderen. Aan de vooravond van het grote oogstfeest strijken drie vreemdelingen neer in het naamloze dorp. Dan woedt er een brand in een van de schuren en begint de zoektocht naar een zondebok. De bezwerende roman stond op de shortlist van de Man Booker Prize 2013.

'Ik ben op geen enkele manier een autobiografisch schrijver. Boeken vloeien nooit voort uit de directe omstandigheden in mijn leven, ze gaan over onderwerpen die me interesseren en ontstaan uit vragen die me bezighouden.Oogst vindt …Lees verder

Broei en brand zijn het begin van deze Britse dorpsroman, die zeven dagen lang speelt in een ver maar herkenbaar verleden. Ik-verteller Walter Thorsk, zelf een relatieve buitenstaander, is de scherpe waarnemer van het binnensluipen van een paar vreemdelingen, gewapend met pijl en boog. Een van hen is een intrigerende vrouw die zich niet zomaar laat straffen door de dorpsdictator en landeigenaar, meester Kent. De schandpaal staat er dan wel, straf blijkt het begin van chaos. Brandstichting, het doden van duiven en een paard zijn olie op het vuur. De dorpelingen beschuldigen elkaar van moord en hekserij. In dit twistzieke platteland zijn er geen overwinnaars. Het is de destructie die wint. Iedereen wordt vluchteling. Boeiende allegorie over dictatuur en geweld in het klein: een dorp stort in door de komst van vreemden.