John Sandford
Martin Jansen in de Wal
Field of prey
Amsterdam: A.W. Bruna Uitgevers, © 2016
315 p.
9789400506909 (paperback)

Jaren later nadat een jonge vrouw kon ontkomen aan haar ontvoerder ontdekt een vrijend paartje bij toeval een put waaruit een ondraaglijke stank komt. De politie ontdekt in de watertank de lijken van een groot aantal jonge vrouwen. Aanvankelijk leidt Bob Shaffer het onderzoek en is Lucas Davenport er slechts zijdelings bij betrokken. Maar nadat Shaffer zelf slachtoffer wordt en ook Catrin Mattsson, een lokale agente ontvoerd wordt door de dader, krijgt Lucas de leiding van het onderzoek. Afzonderlijk te lezen deel in een reeks rond Davenport. Ook nu weer brengt de auteur een spannend verhaal vol actie, in een vlotte vertelstijl met levendige dialogen. Klein minpunt is misschien de aandacht voor andere onderzoeken waar Davenport aanvankelijk bij betrokken is. Ze breken een beetje de spanningsopbouw van het hoofdverhaal. Maar globaal gezien is ‘Galgenveld’ het werk van een vakman, dat de liefhebber van spannende thrillers ongetwijfeld zal kunnen boeien. Een thriller vol actie en spanning.

Over John Sandford

John Sandford is het pseudoniem van de Amerikaanse auteur John Camp (23 februari 1944). Hij werkte voor de krant Miami Herald van 1971 tot 1978 en verhuisde aansluitend naar Minneapolis waar hij werkte voor Saint Paul Pioneer Press. Hij was een finalist voor de Pulitzer-prijs voor een verhaal over de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika, de indianen. Hij won de Pulitzer-prijs in 1986 met een artikelenreeks over het leven van een moderne boerenfamilie. In 1989 schreef hij zijn eerste fictieromans, de politiethriller Spel op leven en dood (Rules of prey) en Het duivelscontract (The fool's run). De laatste werd onder zijn eigen naam (John Camp) gepubliceerd, de eerste onder het pseudoniem John Sandford . Nadat gebleken was dat romans die onder pseudoniem waren gepubliceerd succesvoller waren, werden alle volgende romans onder het pseudoniem John Sandford gepubliceerd.

BibliografieLees verder op Wikipedia