Juli Zeh
Duits
Spieltrieb
Amsterdam: Ambo, 2006
451 p.
90-263-1913-4

Doordat de 14-jarige Ada hoogbegaafd is, verveelt ze zich op school. Haar medeleerlingen vindt ze kinderachtig en ook de leraren is ze vaak te slim af, wat maakt dat ze een in zichzelf teruggetrokken, onopvallend meisje is. Wanneer er een nieuwe leerling in de klas komt, Alev, een jongen met Egyptische roots die van een bijzondere intelligentie blijk geeft, slaat Ada's apathie radicaal om. Ze doet er alles aan om in de gratie van deze 18-jarige adonis te komen en langzaam maar zeker slaagt ze daar ook in. Wat ze echter niet beseft, is dat ze tegelijk ook volledig in zijn macht geraakt. Hij weet haar te overtuigen om een experiment uit te voeren, een spel waarbij de rekbaarheid van de moraal zal worden uitgetest. Slachtoffer wordt de Poolse leraar Smutek, die een bijzondere sympathie voor Ada koestert. De twee lokken hem in de val en beginnen hem af te persen en te manipuleren. Wat begon als een spel wordt een gruwelijke realiteit. Wie speelt, loopt echter ook het risico te verliezen. …Lees verder
Twee intellectuele leerlingen aan een Bonner gymnasium lokken hun klassenleraar in een seksuele val en weten hem zo in hun macht te krijgen. Ze doen het echter niet uit winstbejag, maar puur omwille van het spel als experiment. Het meisje verleidt de leraar, haar vriend maakt er opnamen van en dreigt ze op de website van de school te publiceren. Voor de beide jongeren spelen begrippen als goed en kwaad geen rol, daardoor wanen ze zich onaantastbaar en representeren ze een naar het nihilisme neigende levensopvatting. Als de leraar wraak neemt en het tot een proces komt, wordt het begrip waarheid ter discussie gesteld, zodat zelfs de vertegenwoordigers van de rechtbank aan het twijfelen raken. Een prikkelende, intelligente roman, die stilistisch vuurwerk biedt en een goed beeld geeft van een bepaald type jongere van deze tijd. De literaire kritiek in Duitsland was verdeeld: van zeer lovend tot negatief. Een van de belangrijkste recente literaire werken uit het Duitse taalgebied. Kleine …Lees verder

Over Juli Zeh

CC BY 2.5 - Foto van/door Mariusz Kubik, http://www.mariuszkubik.pl

Juli Zeh (Bonn, 30 juni 1974) is een Duitse schrijfster.

Haar eerste boek was Adler und Engel, dat in 2002 werd onderscheiden met de Deutsche Bücherpreis voor het beste debuut. Haar reis door Bosnië en Herzegovina in 2001 was de basis voor haar boek Die Stille ist ein Geräusch.

Juli Zeh studeerde rechten in Passau, Krakau, New York en Leipzig.

Romans

• Adler und Engel, Frankfurt/Main (Schöffling) 2001