Het huis van de moskee

Het huis van de moskee
Kader Abdolah
Breda: De Geus, 2005
413 p. : ill
90-445-0768-0

Aga Djan is de machtigste man in de Iraanse stad Senedjan. Hij bezit het oudste pand in de bazaar, waar ruim honderd mannen werken in zijn tapijthandel. Zijn tapijten zijn uniek en heel waardevol en vervaardigd volgens de geheime ontwerpen van zijn huis. De familie van Aga Djan levert ook al generaties de imam van de moskee, die in zijn huis woont. Er heerst vroomheid en plichtsbewustzijn. Wat de ayatollahs in Qom voorschrijven is wet en het huis van de moskee moet een voorbeeld zijn voor de hele stad. Qom verwacht van de imam wel een meer uitgesproken houding tegen de sjah en Amerika, maar imam Alsaberi staat daarvoor te zwak. Daarom sturen de ayatollahs een jonge imam, Galgal, om met Alsaberi's dochter te trouwen en hem op te volgen. Aga Djan wantrouwt Galgal al op de huwelijksdag, maar anderen geraken in de ban van zijn betoog tegen Amerika en de sjah. Zijn felheid trekt de aandacht van de politie en de geheime dienst, nog meer gevreesd nu het regime wankelt. De macht van de ayatol…Lees verder
Roman van de Iraans/Nederlandse auteur Abdolah [1954] die diverse romans en bundels columns op zijn naam heeft staan, zoals 'Spijkerschrift' en 'Karavaan'. 'Het huis van de moskee' gaat over Aga Djan, tapijthandelaar en hoofd van een grote Iraanse familie die het huis van de moskee bewoont. Broers en zussen, en neven en nichten wonen vreedzaam in het huis totdat de Sjah van Perzië wordt afgezet en de Ayatollahrevolutie Khomeini aan de macht brengt (1979). Niet alleen het land lijdt onder de terreur, de jihad en de islamisering. Ook de familie van Aga Djan wordt verscheurd, en familieleden worden vijanden. In dit prachtige en aangrijpende verhaal wordt niet alleen de historie van Iran weerspiegeld in de familiegeschiedenis, het gaat ook over religieuze radicalisering en hoe vrienden vijanden kunnen worden. De roman is geschreven in eenvoudig Nederlands, en boeit van het begin tot het eind. Abdolah is een rasverteller, een echte vertelkunstenaar. Zijn roman geeft inzicht in het hedendaa…Lees verder

Over Kader Abdolah

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Sanderbakkes

Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani (Perzisch: حسین سجادی قائم‌مقامی فراهانی) (Arak, 12 december 1954), beter bekend onder het pseudoniem Kader Abdolah  luister (info / uitleg)(Perzisch: قادر عبدالله), is een Perzisch-Nederlandse schrijver. In 1988 vestigde hij zich in Nederland.

Kader Abdolah groeide op in een religieuze familie, in een streek waar de islam streng werd nagevolgd. Zijn vader was een doofstomme tapijtrestaurateur met een verstandelijke beperking. De beperking van zijn vader zorgde ervoor dat Abdolah geen gemakkelijke jeugd had, omdat hij de vaderrol op zich moest nemen. Omdat hij hoopte ooit zijn betovergrootvader Qhaem Megham Ferahni na te volgen en schrijver te worden, verdiepte hij zich vanaf zijn twaalfde jaar in de Westerse literatuur. Hierdoor raakte hij ook geïnteresseerd in de Westerse samenleving. Die interesse werd nog verder gevoed tijdens het heimelijk luisteren na…Lees verder op Wikipedia