De tuin der onschuldigen
Kristien Hemmerechts
Amsterdam: Atlas, 1999
222 p.
90-450-0281-7 (hardback) 9789045002811 (hardback)

Stemmen onder de familiestolp

Een gebeurtenis kan zich door haar schokkend of bedreigend karakter zo in het geheugen prenten dat ze er nooit meer uit weggeslepen raakt. Wel kan ze in de loop der jaren voor wijzigingen vatbaar blijken - althans, niet de gebeurtenis zelf, maar de betekenis die eraan gehecht wordt. Het is een van de kwesties die Kristien Hemmerechts aansnijdt in haar jongste roman, De tuin der onschuldigen.

In het eerste hoofdstuk wordt het Spaanse dorp C. geïntroduceerd. De drie zussen Verstappen, Judith, Heleen en Nora (de ik-vertelster), gingen er geregeld met de hele familie met vakantie: behalve zijzelf en hun vader en moeder ook oma en opa en de ongetrouwde tante Simone. Hun kleine appartement bevond zich pal naast een gesticht voor verwaarloosde meisjes. Door een toeval is het gebouw nadien eigendom geworden van tante Simone.

Na een theaterfestival in Barcelona is Nora, de jongste zus, die actrice is geworden, in een impuls haar tante gaan bezoeken. Ze verneemt dat sommige dorps…Lees verder

Drie dochters

Drie vrouwen, zussen, ,,on the road'' op zoek naar het verleden en wat hen bindt of onderscheidt van elkaar, dat is het verhaal van De tuin der onschuldigen , van Kristien Hemmerechts. Heleen, Judith en Nora, vrouwen van om en nabij de veertig rijden zonder toestemming of medeweten van hun moeder terug naar C. in Spanje waar ze vroeger jaar na jaar hun zomervakantie doorbrachten. Daarvoor was Nora, de jongste zus, die actrice is, al eens in haar eentje naar het dorp teruggekeerd. Het vroegere paradijs lijkt nog bijna onaangeroerd na zoveel jaren. Alleen ,,het gesticht'' waar destijds ,,ongelukkige meisjes'' (wezen, prostituees, kleine criminelen) streng onder de duim werden gehouden met weinig studie en veel arbeid, is van bestemming en eigenaar veranderd.

Een alleenstaande tante van de drie zussen heeft het huis gekocht en er, om in haar onderhoud te voorzien, zogezegd een vakantiebestemming voor Vlaamse kinderen aan gegeven. Maar: ,,Ze loog. Ze vertelde de droom, niet de w…Lees verder

Tussen twee levens

Als Jerome D. Salinger de incarnatie is van de nukkige schrijver-kluizenaar die mondjesmaat romans de wereld in stuurt, dan is de Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts met een beetje verbeelding zijn vrouwelijke antipode. Productief en altijd bereid tot een gesprek, ook voor haar nieuwste boek dat deze week uitkomt. Scherprechters ontdekken in De tuin der onschuldigen misschien (en onterecht) alleen overspelige echtgenotes, moeder-dochterrelaties, psychiatrische patiëntes, onrustige blote borsten, de behoefte om te spreken en het verlangen om te zwijgen, gemis en het herinneren; allemaal elementen die in vroegere werken al een prominente plaats innamen. Maar in essentie is De tuin der onschuldigen een poëtische roman, waarin Hemmerechts definitief komaf maakt met haar zuinige stijl, met zwartgallige personages die bezeten zijn door pessimisme, de dood en het bed en waarin nieuwe accenten worden gelegd en nieuwe openingen gecreëerd. Een gesprek.

Het is bijna een constante: in Hemmerechts romans zijn de bijzaken en details de essentie, het impliciete en het onuitgesprokene de substantie van het boek. Gesuggereerde spanningsvelden en subtiele verschuivingen in de relaties tussen personages, en niet de grote gebeurtenissen bepalen het verloop van het verhaal. En dat is in de De tuin der onschuldigen niet anders. Ondanks de complexe en ingenieuze verhaalstructuur, in het verleden nogal eens een zwak punt, en het gegoochel met de diverse tijd-en vertelniveaus is de uiteindelijke plot of intrige relatief eenvoudig. Een vrouwelijk trio, drie zussen, trekt op pelgrimstocht naar C., het vakantieparadijs van hun kindertijd. In dit godverlaten Spaanse gat betrekt hun Tante Simone, een lompe oude vrijster die gebrouilleerd raakte met de moeder van haar drie nichtjes, het gesticht waar vroeger ontuchtige meisjes door een onmenselijk regime werden omgeturnd tot deftige dames. Vete en schuld, kleine geheimpjes zijn de motor van het verha…Lees verder

Vergeven van de onschuld

De nieuwe roman van Kristien Hemmerechts is kwaadaardiger dan hij eruitziet.

WEDERZIJDS HUWELIJKSBEDROG

BOEKEN

Het is een roman in de Engelse stijl, helder geschreven en stevig gecomponeerd zoals die stijl dat verwacht. Het gaat over het bewaren van geheimen, en de ellende die je ermee krijgt, door ze te verraden of te bewaren, of door het blote feit dat ze bestaan. Het is ook een roman over drie zusters en hun familie. Aan literaire verwijzingen ontbreekt het hier niet. De drie zusters - een zakelijke, een licht mentaal gehandicapte, een actrice (de ik-figuur) - gaan samen op reis naar het vakantieoord van hun jeugd: een dorp in Spanje met, tussen de andere herinneringen, een gesticht voor gevallen of bedreigde meisjes. Dit, het oord meer dan het gesticht, is de tuin van hun jeugd waar de titel op slaat: "De tuin der onschuldigen", door Kristien Hemmerechts.

Dat het tevens een roman is over verloren onschuld zal na die titel ook wel geen geheim meer zijn.

Na een tijd ga je de opzet zien. Het is een dansje van de drie, waar om de beu…Lees verder

Drie zussen zijn op weg naar het Spaanse dorpje C., waar zij als kind de vakantie met hun ouders doorbrachten. Nora, de jongste zus, heeft een tijd voordien nog een bezoek gebracht aan het dorp en haar tante, die in het voormalige tehuis voor ongewenste meisjes woont. De nieuwe tocht die ze ondernemen, heeft te maken met de erfenis van tante Simonne en dus ook met de bestemming van het gesticht. Toch is deze reis vooral een reis naar zichzelf, want de drie vrouwen die samen onderweg zijn, hebben blijkbaar nog wat te verwerken. Hemmerechts is goed in het verzwijgen en het wordt de lezer snel duidelijk dat de informatie hier slechts met mondjesmaat zal worden vrijgegeven. Toch is het zonneklaar dat er informatie wordt achtergehouden: het leven heeft de zussen trauma's bezorgd en ze zijn er blijkbaar nooit in geslaagd daarover met elkaar te praten.

Judith wordt de regisseur van deze reis genoemd: zij is de oudste en weet ook alles voor de anderen te regelen. Zo heeft zij ervoor ge…Lees verder
De titel van deze roman is een letterlijke vertaling van 'Le jardin des innocents', maar innocent kan ook onnozel, in de zin van makkelijk om de tuin te leiden, of zelfs achterlijk zijn. Die betekenis is van toepassing op de middelste van de drie zussen - Judith, Heleen en Nora - om wie het in dit boek draait. Het verhaal wordt verteld door de jongste, Nora, actrice. Zij dankt haar naam aan de tragische hoofdpersoon uit het toneelstuk 'Een poppenhuis' van Ibsen. Toen ze nog jong waren brachten de zusjes met hun ouders, opa en oma, en een ongehuwde tante verschillende vakanties door in een klein Spaans dorpje. Vele jaren later gaan ze met hun drieën per auto terug naar dat dorpje, om hun tante te bezoeken die eigenares is geworden van het niet meer als zodanig in gebruik zijnde gesticht voor de heropvoeding van meisjes. Tijdens de tocht wordt stukje bij beetje onthuld wat er is voorgevallen op een van de laatste dagen van de laatste keer dat ze daar met vakantie waren. Het heeft een st…Lees verder

Over Kristien Hemmerechts

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Geert Renckens

Kristien Hemmerechts (Brussel, 27 augustus 1955) is een Vlaams auteur.

Leven en werk

Kristien Hemmerechts (officieel wordt haar voornaam gespeld als Christien) is een Vlaams schrijfster. Ze studeerde Germaanse filologie aan de Universitaire Faculteiten Sint-Aloysius (de tegenwoordige Katholieke Universiteit Leuven campus Brussel) en aan de Katholieke Universiteit Leuven. In 1986 promoveerde zij op het proefschrift A Plausible Story and a Plausible Way of Telling It: A structuralist analysis of Jean Rhys's novels.

Zij debuteerde in 1986 als schrijfster van fictie met drie Engelstalige verhalen in de bundel First fictions, Introduction 9' bij de Engelse uitgeverij Faber and Faber. Haar Nederlandstalige debuut en eerste korte roman was Een zuil van zout uit 1987, bij uitgeverij Houtekiet, waarvoor zij de driejaarlijkse Prijs voor het proza, van de provincie Brabant ontving. In 1990 kreeg zij de Vlaam…Lees verder op Wikipedia