110 p.
90-5067-021-0

Een zuil van zout

Versteend verdriet

Kristien Hemmerechts
Een zuil van zout

Bij het woord vrouwenliteratuur denk ik altijd aan maandverband. Het is een vreselijke term," zei Kristien Hemmerechts in 1988 in een interview. Ongeveer een jaar eerder had ze een polemiek geschreven tegen de mannelijkheid van de verhalenbundel Mooie jonge goden (Kritak, 1986): "Dertien auteurs en dertien fallussen waarmee zij het Vlaamse letterenland nieuw leven beloven in te spuiten. Geen vrouwenstem die dit knapenkoor komt verstoren, geen vulva die voor een dissonant zorgt (...)".

De Vlaamse literatuur kreeg in de tweede helft van de jaren tachtig niet alleen een nieuw elan, maar ook een heuse vrouwengolf. Naast enkele opmerkelijke debuten verschenen opeens een paar succesromans van heel diverse vrouwelijke auteurs, zoals Kristien Hemmerechts, Brigitte Raskin, Elizabeth Marain, wijlen Rita Demeester en Patricia de Martelaere. Van deze golf werd Hemmerechts hét gezicht en dé stem, een soort Vlaams…Lees verder

Anna werd in Grimbergen geboren, studeerde geschiedenis in Amsterdam en woont er samen met een vriendin. Voor de begrafenis van haar vader keert ze naar haar geboorteplaats terug. Een Amerikaan op doorreis verwekt een kind bij haar. Haar zwangerschap besluit zij door te brengen in het ouderlijk huis dat, zoals gauw blijkt, baarmoeder en belichaming is van de leegte, de wereldvreemdheid en mutatis mutandis de verstarring en 'onvruchtbaarheid' die zij in zichzelf en alles rondom zich heen ervaart. Dat de zwangerschap ten slotte uitmondt in een doodgeborene ligt dan ook in de lijn der verwachtingen.

Een zuil van zout is een verre van optimistisch boek en ademt een kille, desolate sfeer. Laat de roman wat inhoudelijke uitwerking betreft een ietwat fletse, lege indruk na, ook stilistisch heeft deze roman weinig boeiends te bieden. De korte, vaak hijgerig verkapte zinnetjesstijl en het stereotiepe in de vele dialogen willen misschien een holle, grijze sfeer oproepen, aan het u…Lees verder
Anna, een 24-jarige Vlaamse vrouw die geschiedenis studeert in Amsterdam, maakt op de terugreis uit België waar zij de begrafenis van haar vader heeft bijgewoond in de trein kennis met een Amerikaan die een tocht door Europa maakt. Hij neemt tijdelijk zijn intrek bij haar en haar vriendin en als hij vertrokken is, blijkt zij zwanger te zijn van hem. Anna besluit terug te keren naar het ouderlijk huis om daar het kind te dragen en ter wereld te brengen. Het huis ligt bezaaid met door haar vader uitgeknipte kranteberichten waarover zij een scriptie denkt te maken. Zij raakt echter meer en meer bevangen door gevoelens en besluiteloosheid en doelloosheid, die worden gesymboliseerd door haar regelmatige bezoeken aan het rusthuis waar haar grootmoeder roerloos aan het raam op de dood wacht. De overkomst van haar vriendin die haar een tijdlang bemoedert verandert niets aan haar toestand en het kind, een meisje, wordt ten slotte dood geboren. Deze zonder meer knappe, bij wijlen hallucinatoris…Lees verder

Over Kristien Hemmerechts

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Geert Renckens

Kristien Hemmerechts (Brussel, 27 augustus 1955) is een Vlaams auteur.

Leven en werk

Kristien Hemmerechts (officieel wordt haar voornaam gespeld als Christien) is een Vlaams schrijfster. Ze studeerde Germaanse filologie aan de Universitaire Faculteiten Sint-Aloysius (de tegenwoordige Katholieke Universiteit Leuven campus Brussel) en aan de Katholieke Universiteit Leuven. In 1986 promoveerde zij op het proefschrift A Plausible Story and a Plausible Way of Telling It: A structuralist analysis of Jean Rhys's novels.

Zij debuteerde in 1986 als schrijfster van fictie met drie Engelstalige verhalen in de bundel First fictions, Introduction 9' bij de Engelse uitgeverij Faber and Faber. Haar Nederlandstalige debuut en eerste korte roman was Een zuil van zout uit 1987, bij uitgeverij Houtekiet, waarvoor zij de driejaarlijkse Prijs voor het proza, van de provincie Brabant ontving. In 1990 kreeg zij de Vlaam…Lees verder op Wikipedia