1
Antwerpen: Manteau, 2010
295 p.
9789022324875 (paperback)

Toegankelijke formaten:

Geladen boeken gst

Gerrit Komrij toont zich in uiteenlopende gedaantes in deze essaybundel. De 65-jarige dichter, bloemlezer en essayist rekent koud af met zijn generatiegenoten - de ministers en hoogleraren die hun idealen van de jaren '60 verraden hebben. Vervolgens kijkt hij meesmuilend naar zijn andere lotgenoten, de homoseksuelen, die ooit verborgen levens moesten leiden, maar toen tenminste de mythe konden koesteren dat ze bijzonder, kunstzinnig, geraffineerd waren. Vandaag is homoseksualiteit heel gewoon, maar in de plaats van Oscar Wilde is er nu de Gay Parade.

Treuren over waardevolle dingen die verloren zijn gegaan, doet Komrij wel vaker, net als zich ergeren aan het populisme van politici, tv-presentatoren en de media. Hij toont meer diepgang in een reeks beschouwingen over zijn fascinatie voor Wagner. En serveert vervolgens wat korte hapjes: 'Gerrit Komrij heeft de duur van zijn dagelijkse reactionaire bevliegingen met dertig procent teruggebracht'. Waarna hij als expert geduldig u…Lees verder

Bij ons geen moorden zoals bij Deflo

Maalstraat speelt belangrijke rol in thriller 'Jaloezie'

"Bij ons geen moorden zoals bij Deflo"

Mechelen/Leest

De Maalstraat in Heffen is opgeschrikt door een gruwelijke moord. Irene Vandesompel is met vierendertig messteken omgebracht in haar garage. Gelukkig gaat het niet om een persoon van vlees en bloed, wél een van papier en inkt uit 'Jaloezie': de nieuwste thriller van Deflo. "Moorden zijn hier nochtans nog nooit gebeurd", lachen de bewoners van de 'echte' Maalstraat, die in Leest ligt.

In 'Jaloezie' spelen opnieuw de Mechelse speurders Bosmans, Deleu en Mendonck de hoofdrollen. Ze raken verstrikt in een net van sociale intriges. Luc Deflo liet zich voor het verhaal inspireren door een burenruzie in zijn omgeving. "Het is onwaarschijnlijk hoe normale mensen elkaar de duvel kunnen aandoen. Het begint met een discussie over een banaliteit en op den duur raakt een hele buurt betrokken. Wat dat betreft, is 'Jaloezie' geen fictie. De moorden zelf zijn in he…Lees verder

Jaloezie / Luc Deflo

Deflo schreef 'Jaloezie' zo'n twee jaar geleden. 'Zodra ik een boek klaar heb, leg ik het enkele maanden weg. Ik neem er afstand van om het later opnieuw te lezen alsof het van iemand anders is. Dan zie ik pas de onvolkomenheden en herwerk ik het. ' Jaloezie' heb ik twee maanden geleden voor het laatst doorgenomen bij de foutencontrole, voor het in druk ging.'

Eerst een makkelijke: je boek begint behoorlijk heftig. Wat gebeurt er?

'Ai, dat is helemaal niet gemakkelijk! Ik heb de structuur op het laatst nog door elkaar gehaald. Even denken. Begin ik niet met een ondervraging? Neenee, de openingspassage is die waarin speurder Pierre op de wc betrapt wordt terwijl hij zit te masturberen. Daarmee typeer ik niet alleen Pierre, maar introduceer ik meteen ook de nieuwe stagiaire Inge.'

Hoe oud is Irene Vandesompel, de vrouw die vermoord wordt?

'34. Die leeftijd is toevallig, Ik wou een vrouw die drie kinderen kon hebben. Dat ze met 34 messteken werd vermoord, is geen toeval. Die twee getallen wou ik laten overeenkomen.'

Irene wordt omgebracht met de haagschaar van buurman Timmers. De man heeft die schaar echter niet meer. Wat heeft hij ermee gedaan?

'Hij dacht ze verkocht te hebben op de rommelmarkt toen hij verhuisde uit de wijk, waar hij overhoop lag met buurman Fons Kriekemans. Uiteindelijk blijkt die Kriekemans…Lees verder

Thrillerauteur Luc Deflo debuteerde in 1999 met Naakte zielen en verwierf naam en faam, wat in 2008 culmineerde in een bekroning met de Hercule Poirotprijs voor Pitbull. Jaloezie is zijn elfde spannende roman met de inspecteurs Jos Bosmans en Dirk Deleu als hoofdpersonages. Andermaal wordt een buitenwijk van Mechelen opgevoerd als sfeervolle locatie.

Deflo kan bogen op een duidelijk te onderscheiden schrijfstijl met als voornaamste ingrediënten een staccatoritme wat de beschrijvingen en situering van locaties en personages betreft, en korte, krachtige dialogen eigen aan de persoonlijkheidsstructuur van de personages. De protagonisten in hun houding en handelingen zijn erg herkenbaar, maar in de opbouw van de intriges durft deze auteur als eens een vlucht te nemen die de realiteitszin van de lezer op de proef stelt, hoewel de verhaallijn steeds aanvaardbaar overkomt binnen het gekozen kader van fictie.

Irene Vandesompel wordt gruwelijk vermoord aanget…Lees verder
Luc Deflo heeft met “Jaloezie” zijn elfde thriller afgeleverd met onderzoeksrechter Jos Bosmans en rechercheurs Dirk Deleu en Nadia Mendonck als voornaamste personages. In een forensendorpje bij Mechelen wordt het verminkte lijk gevonden van de 34-jarige alleenstaande moeder Irene Vandesompel. Het buurtonderzoek levert weinig op, maar hoe langer het onderzoek doorgaat, hoe meer intriges tussen de bewoners boven water komen: buitenechtelijke relaties, stalking, omkoping etc. Steeds meer raken de rechercheurs ervan overtuigd dat het antwoord op de vraag wie Irene vermoordde, te vinden is in die verbanden tussen de bewoners. Deflo heeft een directe stijl, zijn personages gebruiken ongepolijste taal en er zijn geen ‘mooie’ beschrijvingen. De figuren zijn levensecht getekend. Plot en ontknoping zijn wel vergezocht, maar goed in elkaar gepuzzeld zodat de lezer toch geboeid blijft tot het eind. Paperback, normale druk.

Over Luc Deflo

CC BY 3.0 - Foto van/door Filip Naudts

Luc Deflo (Mechelen, 27 februari 1958 – aldaar, 26 november 2018) was een Vlaams schrijver.

Loopbaan

Luc Deflo debuteerde in 1999 met Naakte zielen, zijn eerste psychologische thriller rond het speurdersduo Deleu en Bosmans. Na zeven thrillers rond Bosmans en Deleu, ging Deflo voor een nieuwe uitdaging. Weerloos (2005) was het begin van een nieuwe reeks met Cel 5 in de hoofdrol, vijf speurders op zoek naar verdwenen kinderen. Behalve boeken heeft Luc Deflo ook toneelstukken, luisterspelen en scenario’s geschreven.

Er waren plannen om zijn debuutroman Naakte zielen te verfilmen, maar uiteindelijk ging dat project niet door.

Privé

Luc Deflo was gehuwd met schrijfster Sormaria Marchan en woonde in Brussel. Naast het schrijverschap was hij organisatieadviseur bij KBC Groep. Hij overleed op 60-jarige leeftijd in het AZ Sint-Maarten in zijn…Lees verder op Wikipedia