Kortsluiting / Deflo
Luc Deflo 1958-2018
Antwerpen: Manteau, 2002
275 p.
90-223-1734-X

De demonen van Van Dievel en Deflo

VRT-journalist Louis van Dievel kreeg de voorbije weken nogal wat collega's over de vloer naar aanleiding van zijn debuut, de thriller Happy Days. Niet zozeer het verhaal dat Van Dievel had bedacht boeide hen, wel het hoofdpersonage, een journalist van deze krant nota bene, die kampt met een alcoholverslaving. Bovendien bleek dat hoofdpersonage, Louis van Thillo, in nogal wat opzichten het alter ego te zijn van de auteur. In de diverse interviews die hij weggaf, vertelde Van Dievel uitgebreid over zijn drankverslaving, hoe die zijn leven jarenlang domineerde en bijna ruïneerde. Zes jaar geleden zocht hij professionele hulp, ging in therapie en zwoer de drank af. Sindsdien is hij een succesvolle ex-alcoholist.

Wellicht heeft het schrijven van Happy Days voor Van Dievel een therapeutische waarde gehad; de auteur die zijn demonen onder ogen ziet en er voorgoed mee afrekent. Dat levert een aantal strak geschreven scènes op waarin de auteur zijn hoofdpersonage total loss en …Lees verder

Luc Deflo brengt in vierde thriller schizofrene dader en race tegen de tijd voor het gerecht

Kortsluiting , zo heeft het nieuwe boek van Luc Deflo. Een dubbele moord, een schizofrene dader en een race tegen de tijd voor het gerecht. Dat zijn de ingrediënten van Deflo's vierde thriller.

Deflo is een geboren Mechelaar maar hij verzeilde via Eppegem en Vilvoorde in Brussel. Dat belet hem niet om het decor van zijn geboortestad te blijven gebruiken. In ,Kortsluiting' gaat het om een moordzaak die zoals in de vorige verhalen door de onderzoeksrechter Bosmans en zijn speurder Deleu opgelost moet worden. Spil is een schizofrene dader die een allesoverheersende vaderliefde koestert voor een baby.

,,Het is een brok pretentieloos leesplezier,'' zegt de auteur zelf, ,,gesitueerd in het rustige, burgerlijke Mechelen omdat een thriller nog beklemmender wordt als de lezer het gevoel krijgt dat het naast zijn deur kon gebeurd zijn.'' Deflo ontdekte zijn schrijverstalent met hoorspelen, sketches en toneel maar pas toen hij zich aan psychologische thrillers waagde ging de bal aan het rollen. ,,Het is een genre waar ik van houd en dat ik dus ook graag schrijf.''

Van zijn hand verschenen ondertussen Naakte Zielen, Bevroren Hart en Lokaas . Ze stonden alle drie in de…Lees verder

Een enigszins in het leven teleurgestelde vrouw vindt bezwarende elementen op de pc van haar echtgenoot en beneemt zich van het leven. Als inspecteur Dirk Deleu ter plaatse komt, is de echtgenoot spoorloos. De actie verlegt zich vervolgens naar de Mechelse kruidtuin, waar een late wandelaar een lege kinderwagen aantreft naast het verminkte lijk van Jenny Peulders. De ongehuwde moeder werd op gewelddadige wijze om het leven gebracht en haar baby is verdwenen. Deze twee verhaallijnen convergeren wanneer onder een viaduct in Mechelen een auto wordt aangetroffen van de verdwenen echtgenoot. Alles wijst in de richting van een gezinsdrama, maar Deleu, die zich vastbijt in de zaak, stuit op tegenstrijdigheden. Zijn onderzoek naar het verleden van de man brengt geleidelijk de geheimen van een ontredderde eenzaat aan de oppervlakte, wiens waanbeelden nog meer slachtoffers zullen eisen.

Deflo is erin geslaagd een geloofwaardig en indringend beeld op te hangen van de claustrofobische geda…Lees verder
De knettergekke Verbist vermoordt een jonge moeder en neemt haar dochtertje mee. Ongeveer op hetzelfde moment leest zijn zwangere vrouw zijn dagboek en pleegt ze, ontdaan, zelfmoord. De dader duikt onder en het Mechelse politieduo Bosmans en de zieke Deleu zetten de jacht in. Via dubieuze chatvrienden en -vriendinnen van Verbist komen ze meer te weten over zijn psyschotische karakter maar raken ze geen stap dichterbij. Ondertussen wordt de prille vader hoe langer hoe nerveuzer omdat hij niet weet hoe de baby te verzorgen, te kleden of eten te geven zodat hij de straat op moet. Deleu ziet hem een paar keer lopen maar slaagt er niet in hem te volgen. Tot de nickname van de chatter hen op het goede spoor zet. De ondertussen compleet doorgedraaide Verbist blijft zonder aanleiding moorden. Derde harde thriller van Deflo met hetzelfde speurdersduo. Veel gruwel, horror en bloed, veel interactie door wisselend vertelperspectief. Beklemmend boek maar niet voor gevoelige lezers. Normale druk.

Over Luc Deflo

CC BY 3.0 - Foto van/door Filip Naudts

Luc Deflo (Mechelen, 27 februari 1958 – aldaar, 26 november 2018) was een Vlaams schrijver.

Loopbaan

Luc Deflo debuteerde in 1999 met Naakte zielen, zijn eerste psychologische thriller rond het speurdersduo Deleu en Bosmans. Na zeven thrillers rond Bosmans en Deleu, ging Deflo voor een nieuwe uitdaging. Weerloos (2005) was het begin van een nieuwe reeks met Cel 5 in de hoofdrol, vijf speurders op zoek naar verdwenen kinderen. Behalve boeken heeft Luc Deflo ook toneelstukken, luisterspelen en scenario’s geschreven.

Er waren plannen om zijn debuutroman Naakte zielen te verfilmen, maar uiteindelijk ging dat project niet door.

Privé

Luc Deflo was gehuwd met schrijfster Sormaria Marchan en woonde in Brussel. Naast het schrijverschap was hij organisatieadviseur bij KBC Groep. Hij overleed op 60-jarige leeftijd in het AZ Sint-Maarten in zijn…Lees verder op Wikipedia