Cat's eye
Amsterdam: Prometheus, 2020
476 p.
Aantekening
Eerder uitg. o.d.t. Katteoog
9789044644524 (paperback)

Als de Canadese schilderes Elaine Risley, min of meer een alter ego van de auteur, in Toronto een overzichtstentoonstelling heeft in een galerie, komt ze terug in de stad waar ze een deel van haar jeugd doorbracht. Toen haar vader, een bioloog die veldonderzoek deed, professor aan de universiteit werd, kwam een eind aan haar vrije leven. Elaine gaat net als haar oudere broer naar school en raakt bevriend met Grace en Carol. Na de zomervakantie komt er een nieuw meisje, Cordelia, bij en dat gaat eerst goed. Maar ze is gemeen en dan keren de drie vriendinnen zich tegen de timide Elaine en gaan haar pesten. Pas na jaren voelt Elaine zich sterker dan Cordelia en maakt een eind aan het gepest. Nu in Toronto kan ze het afsluiten. De belangrijke Canadese, feministische auteur (1939) schrijft zowel fictie als non-fictie. Van haar romans zijn ‘Boven water’, ‘Het verhaal van de dienstmaagd’ en deze, het bekendst. Heel boeiend en geestig, zeker voor vrouwen die de 50'er en 60'er jaren bewust mee…Lees verder

Over Margaret Atwood

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Vanwaffle

Margaret Eleanor Atwood OC (Ottawa, 18 november 1939) is een van Canada's belangrijkste hedendaagse schrijvers. Ze is dichteres, romanschrijfster, literair criticus, feministe en politiek activiste. Ze krijgt zowel nationale als internationale erkenning.

Leven

Margaret Atwood is geboren in Ottawa in Ontario, en is de tweede van drie kinderen van Carl Atwood, een entomoloog, en Margaret Killiam, een diëtiste. Omdat haar vader veel onderzoek deed in de uitgestrekte bossen van Canada spendeerde ze veel van haar jonge jaren in afgelegen gebieden van Noord-Ontario, en pendelde heen en weer tussen Ottawa, Sault St. Marie en Toronto, en zat zo op veel verschillende scholen. Ze werd een enthousiast lezer, en begon op haar 16e te schrijven.

Vanaf 1957 studeerde ze aan de Victoria Universiteit in Toronto, en behaalde haar Bachelor of Arts-graad in Engels, met als bijvakken filosofie en Frans. Ze studeerde vanaf 1961 aan het Radcliffe C…Lees verder op Wikipedia