Van het goede iets te veel

Roman. De Amerikaan Nathan Hill deed er zo'n tien jaar over om zijn vuistdikke debuutroman De nix (The Nix) af te krijgen, en zag zijn inspanningen beloond met ronkende recensies. Terecht?

'Mag het iets meer zijn?', moet Nathan Hill bij het schrijven van zijn debuut De nix gedacht hebben. Hij pakt uit met een bijna ouderwets aandoende kolos van 700 bladzijden. In tijden van tweets en snelle happen is dat een statement.

Hij neemt die tijd om het verhaal te vertellen van de wat schlemielige professor Samuel Andresen-Anderson die overdag het vak 'Inleiding in de literatuur' doceert, maar intussen vooral worstelt met het verleden, de desinteresse van zijn studenten en een kleine gameverslaving. Ooit gold hij als een beloftevol schrijver, maar die eerste roman raakt maar niet af en eigenlijk is hij het gewoon nooit te boven gekomen dat zijn moeder hem en zijn vader verliet toen hij nog maar tien was.

Met dat moment, wellicht de traagste verdwijning ooit, opent het boek:

'Hij wist niet dat ze al maanden wegging - in het geheim, en stukje bij beetje. Ze had een voor een voorwerpen uit het huis verwijderd. Een…Lees verder

De moeder van Samuel heeft haar gezin verlaten toen hij elf jaar was. Hij hoort niets meer van haar. Als zij ruim twintig jaar later een politicus aanvalt, besluit Samuel een boek over haar leven te schrijven om zo een beeld te krijgen van haar keuzes. Het verhaal bestaat uit jeugdherinneringen van Samuel, verhalen van anderen over zijn moeder, en ervaringen van zijn moeder zelf. Maar het is ook de zoektocht naar Samuels eigen jeugd, vriendschap en de eerste liefde. Het boek geeft een prachtig caleidoscopisch beeld van de jaren zestig, de hippietijd en de anti-Vietnam demonstraties die met veel politiegeweld uit elkaar werden geslagen. Het boek zit vol humoristische taferelen zoals het computerspel waaraan Samuel verslaafd is en dat zijn ondergang wordt. Het zijn eigenlijk allemaal verhalen die met elkaar verbonden zijn. Deze roman is een prachtig fascinerend debuut waaruit het verhalende talent van de Amerikaanse schrijver (1976) blijkt.