AVI M3, AVI M5, AVI 2, AVI 6
Vodje
Nicolle Van den Hurk
Tilburg: Zwijsen, 2006
[36] p. : ill.
90-2766-340-8

De reeks 'maan roos vis samenleesboekjes' was totnogtoe bestemd voor lezers op AVI-niveau 1, maar biedt nu een nieuw pakket van zes boeken aan voor AVI-niveau 2. Het concept van het samenlezen is strak, eenvoudig en functioneel. Links komt de pagina voor de beginnende lezer, met vijf à tien zinnen in een grote letter en een grote illustratie. Rechts komt de pagina voor de voorlezer, met een iets langere tekst, op niveau AVI 5, in kleinere letter en tegen een effen achtergrond in (wisselende) kleur. Dit concept is anders dan in de samenleesboeken van Clavis, waar regels in grote en kleine letter elkaar afwisselen. Het handige van dat laatste systeem is dat de beginnende lezers ook meekijken ('lezen') naar de moeilijkere zinnen. Bij het Zwijsen-concept blijven ze meer plakken aan hun eigen pagina, maar dat bevordert dan weer beter het zich snel eigen maken van het beoogde AVI-niveau. Het is wel vreemd dat de (aantrekkelijke) illustraties op de linkerpagina bijna altijd een situatie uitb…Lees verder
Mattie wil dolgraag een klein poesje. Ze weet ook al hoe het moet heten: Vodje. Nu moeten haar ouders het nog goed vinden! Slimme Mattie doet net alsof ze een hond wil of een varken of een leeuw, zodat zo'n poesjeswens uiteindelijk wel meevalt. Het samenleesboek maakt deel uit van een nieuwe reeks 'maan, roos, vis'. Dit houdt hier in dat de tekst op elke linkerpagina op AVI 2-niveau is en die op de rechterpagina op AVI 6. Zo kunnen een aanvankelijke lezer en een meer ervaren (volwassen) lezer het boek samen lezen. De AVI 2-tekst staat in een schreefloos en groter lettertype gedrukt, de interlinie is hier ruimer. Deze tekst staat vaak in een wit gedeelte van paginagrote, gekleurde schilderingen. De illustraties bevatten herkenbare figuren die met zwart zijn omlijnd. De AVI 6-tekst staat op een pagina van steeds een andere, zachte kleur. Op het paarse omslag met serie-uiterlijk een dromerige Mattie die zich in denkwolkjes verschillende huisdieren voorstelt. Het goedlopende verhaal zal k…Lees verder

Vodje

Mattie’s vriend, Bram, heeft kleine poesjes en Mattie wil er zo graag eentje. Maar papa en mama zijn niet zo happig op zo’n harig ding in huis. Mattie verzint allerlei leuke en originele dingen om haar ouders te overtuigen dat poesjes leuk en lief zijn. Uiteindelijk kan zij haar ouders toch overhalen en de poes ‘Vodje’ mag in huis komen wonen. Een grappig en origineel verhaal over het grote verlangen naar een huisdier, dat veel kinderen delen. Het is een perfect boekje om beginnende lezers en goede lezers samen te laten lezen. Op de linkerpagina staat de eenvoudige tekst (in dit boekje AVI-2-niveau) en op de rechterpagina staat de tekst in AVI-6. Kinderen kunnen op deze wijze elkaar aanvullen en steunen in het lezen, zij zijn evenwaardige lezers. Het taalgebruik is duidelijk, niet kinderachtig en toch op niveau, zowel bij de tekst in AVI-2 als in AVI-6. De tekeningen zijn zeer verzorgd en leuk, zij ondersteunen perfect het verhaal. Een aanrader voor een klasbibliotheek, de prijs is oo…Lees verder