De villa
Nora Roberts
The villa
Amsterdam: M, 2002
428 p.
9789022531587 90-225-3158-9

Het wijnhuis Castillo de Giambelli werd door Cezar Giambelli opgericht op een heuvel ten noorden van Venice. Nu regeert Teresa Giambelli, 'La Signora', over het imperium. Ze is 67 jaar oud en haar roem als wijnhandelaar overschaduwt zelfs die van haar grootvader. Twintig jaar geleden hertrouwde ze met Eli MacMillan en samen beheren ze de wijngaarden MacMillan en Giambelli. Sophia, de kleindochter van Teresa, is de gewaardeerde directeur van de afdeling Public Relations en Tyler, de kleinzoon van Eli, is een grootmeester in het snoeien en beheren van de wijngaarden.

La Signora heeft haar bedenkingen bij de levenswijze van haar zoon Don en schoonzoon Tony. Daarom beslist ze om Sophia en Tyler meer verantwoordelijkheid te geven. Ze moeten echter bewijzen dat ze hun gespecialiseerde kennis aan mekaar kunnen doorgeven en een jaar lang samenwerken. Dat valt niet in goede aarde bij Don en Tony, die er allebei louche praktijken op nahouden en nu hun invloed en hun inkomsten zien verdwi…Lees verder
Een fusie van twee wereldberoemde wijnhuizen in Californië en Italië brengt flink wat onrust teweeg onder de gelederen. Het huis Giambelli wordt matriarchaal geregeerd door La Signora, een Italiaanse, en haar enige kleindochter Sophia zal uiteindelijk het roer overnemen. In het huis MacMillan zwaaien grootvader en kleinzoon de scepter, ook daar zal Ty, de kleinzoon, de opvolger worden. De ingrediënten voor het verhaal liggen klaar, voeg er wat sabotage en een paar moorden aan toe, overgiet het geheel met veel seks, en voor deze mix gaat Amerika uit zijn bol. Het is een spannend mega-Bouquet-boek, stroef met veel cliché's en stereotypen geschreven, er komen te veel personen in voor en er staan te weinig details over de wijnindustrie in. Bovendien is de vertaling weinig soepel. Op internet één negatieve Amerikaanse lezer gezien, de rest is juichend. Op de kaft een impressie van een wijngaard. Paperback; kleine druk.

Over Nora Roberts

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Dev Librarian

Nora Roberts, geboren als Eleanor Marie Robertson (Silver Spring, Maryland, 10 oktober 1950) is een Amerikaanse romanschrijfster. Ze schreef meer dan tweehonderd romans, voornamelijk liefdesromans, waarvan wereldwijd 280 miljoen exemplaren zijn verkocht. Haar boeken zijn vertaald in meer dan dertig talen. Lifetime Television verfilmde een aantal van haar boeken — onder meer Midnight Bayou — onder de noemer Nora Roberts filmcollectie 2009.

Onder het pseudoniem J.D. Robb schreef ze ook 38 misdaadromans, de 'in Death' serie.

Bestseller 60

Bibliografie (selectie) onder pseudoniem J.D. Robb (thrillers)