Pascal Mercier
Duits
Lea
Amsterdam: Wereldbibliotheek, 2009
223 p.
9789028422902

Twee mannen van middelbare leeftijd ontmoeten elkaar op een winderig terras in Saint-Rémy. Adrian Herzog en Martijn van Vliet blijken meer gemeenschappelijk te hebben dan dat ze zich beiden op de terugreis naar Bern bevinden. Herzog, tevens de ik-persoon van het verhaal, heeft zojuist een bezoek gebracht aan zijn dochter, die in Avignon in een kliniek werkt en met wie hij een onderkoelde relatie onderhoudt. Wat Van Vliet naar Saint-Rémy heeft gebracht wordt tijdens de lange terugreis langzamerhand duidelijk, wanneer hij Herzog het verhaal van zijn dochter Lea uit de doeken doet. Lea is acht als haar moeder aan leukemie overlijdt en sindsdien ontroostbaar. Als ze op een dag een straatvioliste ziet spelen, raakt ze hierdoor zo geboeid dat ze haar verdriet voor een moment vergeet. Daarop besluit haar vader om een viool voor haar te kopen. Lea neemt lessen bij de muzieklerares Marie Pasteur, bij wie ze zich al snel tot een begaafde violiste ontwikkelt. Het beste is niet goed genoeg voor h…Lees verder
Met 'Nachttrein naar Lissabon' heeft de Duitse auteur enorm succes, en met deze roman zal het niet anders gaan. Het verhaal is opnieuw gesitueerd in burgerlijke, goed opgeleide kringen. Twee mannen komen elkaar bij toeval in Frankrijk tegen en besluiten gemeenschappelijk naar Zwitserland terug te keren. De een is medicus die tot toehoorder wordt van het verhaal van de ander, universitair docent en vader van Lea. De 8-jarige Lea heeft zich na de dood van haar moeder vol verdriet in een eigen gesloten wereld teruggetrokken. Het vioolspel van een straatmuzikante brengt een totale verandering in haar tot stand, die leidt tot een bestaan als wereldberoemd violiste. Haar vader stelt zijn leven totaal in dienst van Lea’s muzikale carrière, maar glijdt steeds meer af in een diepe eenzaamheid. Bij de poging opnieuw toegang tot ziel en hart van de hoogbegaafde en labiele Lea te krijgen raakt hij verstrikt in de draaikolk van een misdaad. Een taalkundig en inhoudelijk fascinerend meesterwerk da…Lees verder

Over Pascal Mercier

Pascal Mercier, pseudoniem van Peter Bieri, (Bern, 23 juni 1944) is een Zwitsers filosoof en schrijver van romans. Hij is als hoogleraar filosofie verbonden aan de Vrije Universiteit Berlijn. Hij studeerde filosofie in Londen en Heidelberg.

Onder zijn eigen naam publiceerde hij het filosofische werk Das Handwerk der Freiheit (2001), dat onder meer vertaald is in het Nederlands, Hongaars, Italiaans en Spaans. Onder pseudoniem verschenen verscheidene romans, waarvan zijn roman Nachtzug nach Lissabon, door Gerda Meijerink vertaald als Nachttrein naar Lissabon (2004) internationaal een groot succes werd en in verschillende talen vertaald is, waaronder in het Nederlands. Eerder schreef hij de romans Perlmanns Schweigen (Perlmanns zwijgen) (1995) en Der Klavierstimmer (De pianostemmer) (1998). Els Snick vertaalde in 2019 de roman Das Gewicht der Worte, die in het Nederlands verscheen als Het gewicht van de woorden.

Ken…Lees verder op Wikipedia