Modus operandi
Patricia Cornwell
The body farm
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 1996
351 p.
90-245-2269-2

Voor een pathologe-anatoom - zelfs een Amerikaanse - wordt dr. Kay Scarpetta bij wel erg veel frustrerende zaken betrokken. Een frequente tegenstander is de serie-moordenaar Temple Gault, die ook hier weer een (bij)rol speelt: hij wordt verdacht van de moord, in 'zijn' stijl, op een twaalfjarig kind. Pas langzamerhand rijzen bij Kay verdenkingen in de richting van de moeder van het meisje, die het 'Münchhausen by proxy' syndroom zou vertonen. In dezelfde periode krijgt Kay's nichtje Lucy hevige moeilijkheden met haar computerwerk voor de FBI: ook haar moet Kay uit ernstige problemen halen. En bovendien begint zij aan een nieuwe relatie met een getrouwde man... Spannend, cru, hard en bloederig, maar deze thriller-serie is altijd goed voor een bestseller. Pocketeditie, kleine druk.

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.