Door een experiment met tijdreizen komt Anton terecht in de 18e eeuw, waar hij getuige is van de Franse Revolutie. Vanaf ca. 13 jaar.
De vergissing
Paul Kustermans
Leuven: Davidsfonds, 2003
195 p.
90-5908-083-1

Hoewel deze jeugdroman overduidelijk een historische setting (Franse revolutie) heeft, opent het verhaal opmerkelijk genoeg met een e-mail van hoofdpersonage Anton aan zijn vriendin Esther. Hierin deelt hij een wonderlijke ervaring mee: op de binnenplaats van de Parijse universiteit, waar Anton colleges over quantumfysica bijwoont, heeft hij een adembenemend meisje ontmoet, gehuld in 18e-eeuwse kledij. Meteen is de toon gezet voor een verhaal dat bol staat van de clichés. Professor Baker, die de colleges leidt, werkt met een team van wetenschappers in het geheim aan teleportatie, reizen in de tijd. Regelmatig zendt hij mensen naar de periode van de Franse revolutie en weer terug. Maar het gaat mis als Anton van deze praktijk op de hoogte komt. De naïeve jongen krijgt medelijden met Cathérine die als telg van de aristocratie een moeilijke periode te wachten staat. Het verhaal wordt erg voorspelbaar: overmand door heldhaftige gevoelens laat Anton zich ongemerkt naar de 18e eeuw projecte…Lees verder
Anton krijgt de kans om in Parijs de colleges van prof. Baker over quantummechanica te volgen. Door vertraging komt hij te laat aan op de plaats van bestemming, maar in het verlaten gebouw ontmoet hij de beeldschone Catherine, gestoken in 18e eeuwse kleding. Tegen de tijd dat hij doorheeft dat prof. Baker experimenten uitvoert met tijdreizen, is het al te laat en komt hij via een scheur in de tijd midden in de Franse Revolutie terecht. Anton verblijft een aantal weken in het Frankrijk van de 18e eeuw en reist in het kielzog van de schone Catherine, op wie hij hopeloos verliefd is geworden, naar de Vendée en vandaar weer terug naar Parijs. Maar de liefde en ook de 18e eeuw brengen hem niet wat hij ervan had verwacht en na enkele spannende avonturen wordt hij net op tijd teruggehaald naar de 21e eeuw. Aantrekkelijk tijdreisverhaal met veel informatie over het leven ten tijde van de Franse Revolutie, afgewisseld met veel actie, waardoor de vaart in het verhaal blijft. Goed, gevarieerd ta…Lees verder

Over Paul Kustermans

Paul Emiel Corneel Kustermans (Kumtich, 16 juli 1936) is een Vlaams schrijver. Kustermans is gepensioneerd leraar Nederlands, maar hij is nog steeds een actief schrijver van jeugdboeken, waarvan er enkele bekroond werden, en van handboeken voor gebruik in het secundair onderwijs.

Prijzen

• 1985 - Referendumprijs voor het Kinderboek, voor De langste weg
  • 1985 - Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen, goud voor De langste weg