Een goed jaar
Peter Mayle
A good year
Utrecht: Het Spectrum, 2004
216 p.
90-274-9549-1

Max Skinners wereld lijkt op één dag helemaal in mekaar te storten: een vette bonus ontglipt hem na maanden hard werk toch nog en op de koop toe is hij zijn goed betaalde job in de Londense City kwijt. Maar bij zijn thuiskomst steekt er een brief van een Franse notaire in de bus: hij erft een 18e-eeuws château met een grote wijngaard van een oom in de Provence. Het kasteel is vervallen en de wijn van zijn oom heeft de kwaliteit van rioolwater, maar de zon schijnt volop en Max maakt meteen al kennis met twee uiterst charmante dames: de notaire Nathalie en de restauranthoudster Fanny. Maar dan dreigen weer donkere wolken: een blonde Amerikaanse duikt op en beweert de dochter van Max' oom te zijn; de arbeider die het wijngoed onderhoudt, blijkt in een onfrisse fraudezaak verwikkeld te zijn...

Met zijn eerste Provenceboek, Een jaar in de Provence, scoorde Peter Mayle een wereldhit. Op een sprankelende manier verwoordde hij daarin de onbezorgde, zuiderse vakantiedroom …Lees verder
Net als hij zonder werk en geld zit, erft een jonge Engelsman van zijn oom Henry een Frans landgoed met wijngaarden in de buurt van Avignon. Hij heeft er goede herinneringen aan uit zijn jeugd en reist er heen om de boel te verkennen. Het landgoed is verwaarloosd en de wijn is niet van goede kwaliteit, maar dat is niet onoverkomelijk en het leven in de Provence bevalt hem prima. Hij leert een aantrekkelijke advocate kennen, maar er zijn ook wat wolkjes aan de blauwe Zuid-Franse hemel: de opzichter van zijn wijngaarden komt onbetrouwbaar over en er duikt een onbekende jonge vrouw op, die beweert de erfgename van oom Henry te zijn… Luchtig, lekker weglezend, zonnig verhaal over de Provence en de wijnhandel, met een tikkeltje misdaad en een vleugje romantiek, waarin veel en lekker gegeten en gedronken wordt. Vooral aanbevolen om een vakantiegevoel op te wekken en om de sfeer van de Provence op te snuiven. Aangenaam leesvoer bij een glaasje wijn op een terrasje in Frankrijk. Peter Mayle w…Lees verder

Over Peter Mayle

Peter Mayle (Brighton, 14 juni 1939 – Ménerbes, 18 januari 2018) was een Brits schrijver. Hij is vooral bekend geworden door zijn boeken over de Luberon, een streek in de Provence.

Mayle werkte tot 1975 in de reclamewereld. Sindsdien wijdde hij zich aan het schrijven. In 1987 verhuisde hij naar Ménerbes in de Provence. In 1989 publiceerde hij A year in Provence, dat een internationale bestseller werd.

In 1997 verhuisde Mayle naar Long Island (New York). Door de populariteit van zijn boeken was zijn huis in de Provence een toeristische trekpleister geworden. Later woonde hij ook in Lourmarin in de Vaucluse.

In 2002 werd hij benoemd tot Ridder in het Franse Legioen van Eer.

In 2007 kwam de verfilming van het boek A Good Year van Mayle uit. In deze film van regisseur Ridley Scott spelen Russell Crowe en Marion Cotillard.