9
Breda: De Geus, 2014
315 p.
9789044526431 (paperback)

Ragfijne terreur van het gemoed

Ergens in de subtiele details die Petterson in zijn flonkerende nieuwe roman aan de lezer prijsgeeft, houdt zich het lot schuil, of noem het een grommend, maar onmachtig ongenoegen.

Per Petterson (°1952) is sinds de toekenning van de Impac Dublin Award in 2003 en de prestigieuze Literatuurprijs van de Noorse Raad in 2009 internationaal geen onbekende meer. Met Lars Saabye Christensen, Karl Ove Knausgård en Ida Jessen behoort hij tot de top van de huidige Noorse literatuur. Allemaal delen ze een paradox: met lichtheid weten ze zwaarte te vangen. Alsof je de schelle zon over de diepe wateren in een door donkere bomen omgord fjord ziet schitteren: de mens zo nietig tegenover de elementen.

Onmacht en verlies

Het werk van Petterson gaat dan ook altijd over onmacht en verlies. Petterson verloor zijn ouders en een broer tijdens de brand op de Scandinavian Star-ferry in 1990 (waarbij 158 mensen het leven lieten) wat de thema's van zijn boeken nog eens verscherpte.

Het verhaal ontrolt zich in talloze flashbacks wanneer de depressieve veertiger Jim in september 2006 midden in de nacht een eindje buiten Oslo staat te vissen. Opeens stopt er een dikke, …Lees verder

TWEE WEGEN

TWEE WEGEN **** Per Petterson , De Geus (originele titel: ...

TWEE WEGEN ****

Per Petterson , De Geus (originele titel: Jeg Nekter ), 320 blz., ?18,95.

Gezworen vrienden waren ze, Jim en Tommy. Elk afkomstig uit een getroebleerd gezin - Jim mankeert een vader, Tommy een moeder - vinden ze steun en troost bij elkaar. Nu ja, zo melig gaan ze nu ook niet met elkaar om; kattenkwaad uithalen, een stiekeme sigaret, kortgerokte meisjes, dát zijn de dingen die vriendschapsbanden smeden. Maar de tijd is wreed en maakt Eden week. Jim raakt in de psychiatrie na een zelfmoordpoging, Tommy neemt met een knuppel wraak op zijn schopgrage vader en berooft zichzelf zo van een gezamenlijke toekomst met zijn zus Siri. Toch is het Tommy die schijnbaar ontsnapt aan een grauw bestaan in de marge, terwijl Jim zich troost met een dagelijkse vispartij voor dag en dauw en de rest van de dag op de sofa doorbrengt. Brengt hun ondergesneeuwde vriendschap alsnog soelaas of overwint de eenzaamheid?

In korte hoofdstukken krijgen we het levensverhaal van e…Lees verder

Dit is de vijfde Nederlands vertaalde roman van de meer dan eens bekroonde Noorse schrijver (1952). Dit prachtige boek opent met een vluchtige, toevallige ontmoeting van twee jeugdvrienden die elkaar 35 jaar niet gezien hebben. Daarna gaat het verhaal naar de jaren zestig van de 20e eeuw, naar het stadje Mørk in de gemeente Skedsmo, waar Tommy en Jim opgroeiden. De auteur geeft beiden het woord, en ook Tommy's iets jongere zusje Siris. De jongens zijn bijna als broers met elkaar verbonden. Jim woont alleen met zijn moeder en weet niet wie zijn vader is. Tommy heeft een gewelddadige vader. Zijn moeder loopt weg en verdwijnt spoorloos. Als Tommy op z'n dertiende de situatie niet meer aan kan, slaat hij zijn vader met een knuppel. De volgende dag is vader met de noorderzon vertrokken. Tommy en zijn zusjes worden in pleegezinnen geplaatst. De vrienden verliezen elkaar uit het oog. Opent de ontmoeting een nieuwe weg of is het te laat? Een besliste aanrader. Normale druk.

Over Per Petterson

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door GAD

Per Petterson (Oslo, 18 juli 1952) is een Noors schrijver van romans en verhalen.

Leven en werk

Petterson werd opgeleid tot bibliothecaris en werkte later als boekhandelaar en vervolgens ook als vertaler. Vanaf de jaren negentig is hij fulltime schrijver. Hij noemt Knut Hamsun en Raymond Carver onder zijn voorbeelden.

Petterson debuteerde in 1987 met de bundel korte verhalen Aske i munnen, sand i skoa. Vanaf dat moment werd zijn werk in Noorwegen steeds goed ontvangen en meermaals onderscheiden. Zijn roman Det er greit for mig werd in 1992 met 'Spraklig samlings litteraturpris' bekroond, in 1997 werd Til Sibir (Heimwee naar Siberië) genomineerd voor de ' Literatuurprijs van de Noordse Raad ' en in 2003 ontving hij de 'Brage-prijs' voor de roman I kjølvannet (Kielzog), over een jongeman die zijn familie verloor tijdens de ramp met de Scandinavian Star-ferry.

Petterson…Lees verder op Wikipedia