Proof positive
Amsterdam: De Boekerij, 2006
336 p.
90-225-4476-1

Margolin, Phillip
Hard bewijs
Na 'De laatste onschuldige' en 'Kroongetuige', is 'Hard bewijs' de derde rechtbankthriller van Philip Margolin met de integere en pientere Amanda Jaffe, die raadsman is voor de verdediging, in de hoofdrol.
Jacob Cohen, is dakloze en mentaal gestoord. Hij staat terecht voor een brutale moord op een vrouw. Zijn verdediger Doug Weaver kan maar niet vatten dat de timide, godsvruchtige man tot dergelijke daad in staat zou zijn. Bernard Cashman, een forensisch expert verbonden aan het gerechtelijk laboratorium van de staat Oregon, komt evenwel aanzetten met bewijsmateriaal dat waterdichte lijkt. Ten einde raad neemt Doug contact op met Amanda Jaffe en haar vader Frank, die op dat moment aan de verdediging van Art Prochaska werken, een gangster die beschuldigd wordt van moord op een informant. Op het eerste gezicht is er geen enkel verband tussen beide zaken, maar wanneer Amanda de forensische bewijzen in beide gevallen nader gaat bestuderen, vall…Lees verder
In deze derde roman met in de hoofdrol advocate Amanda Jaffe uit Portland, Oregon, neemt zij de verdediging op zich van een psychisch gestoorde man die een forensisch onderzoeker vermoord zou hebben. Maar er is twijfel aan het bewijs dat geleverd is door forensisch expert Bernie Cashman. Maar bewijzen dat hij welbewust geknoeid heeft met vingerafdrukken is een andere zaak. De romans over Amanda Jaffe en haar vader en compagnon Frank Jaffe behoren tot de beste rechtbankthrillers. Behalve een blik op het werk van de forensisch onderzoekers draait het ook om het strafsysteem in een staat waar na een korte onderbreking de doodstraf weer is ingevoerd. Het is een strijd tussen hardliners bij politie en justitie voor wie straf alleen wraak is en degenen die verzachtende omstandigheden erkennen en verwachtingen voor de toekomst hebben. Heel knap is een strijd tussen twee drugsbendes door dit plot verweven. De personages zijn raak getroffen. Snelle actie, verrassende en spannende ontwikkelinge…Lees verder

Over Phillip Margolin

CC BY 2.0 - Foto van/door UAwiki

Phillip Margolin (New York, 1944) is een Amerikaanse auteur van thrillers.

Margolin studeerde aan de New York University School of Law. Na zijn studie werkte hij als advocaat aan vele opzienbarende moordzaken. Na 25 jaar advocatuur besloot hij boeken te gaan schrijven. Dit resulteerde in 1974 in zijn debuut The Girl in the Yellow Bikini, een kort thrillerverhaal. Heartstone (in het Nederlands vertaald als Kroongetuige) was zijn eerste thriller. Dit boek werd genomineerd voor de Edgar Allan Poe Award. Daarna volgden nog tientallen boeken (legal thrillers), waaronder de populaire Amanda Jaffe- en Dana Cutler-serie.

In 1997 schreef Margolin het geschenk voor de Maand van het Spannende Boek, Rookgordijn.

Externe link

Margolins website