Frans
Rosy & John
1
Amsterdam: Xander, 2015
185 p.
9789401604253 (hardback)

Zeven bommen liggen er verstopt in Parijs. Iedere dag zal er een tot ontploffing worden gebracht door Jean/John Garnier die zichzelf na de eerste explosie vrijwillig aangeeft. Aan commandant Camille Verhoeven de taak om ze voor die tijd te vinden. Ook al lijkt Garnier een simpele ziel, Verhoeven moet hem wel serieus nemen om doden en gewonden te voorkomen. Als Rosie Garnier voor ondervraging naar het politiebureau wordt gebracht, komt er een bizarre moeder-zoonverhouding aan het licht. Met Camille Verhoeven zet Pierre Lemaitre (Frankrijk, 1956) een ijzersterk karakter neer. De Franse politiecommandant is eigenwijs en ondanks zijn geringe lengte van één meter vijfenveertig dwingt hij respect af met zijn onorthodoxe tactieken. De vergelijking met andere Franse politiechefs ligt op de loer, maar toch is Lemaitre verfrissend origineel en levert een eigentijdse, spannende detective met een verrassende afloop. Kleine druk.

Over Pierre Lemaitre

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Pierre lemaitre

Pierre Lemaitre (Parijs, 19 april 1951) is een Franse scenarioschrijver en auteur. Hij ontving de Prix Goncourt in 2013 voor zijn oorlogsroman Au revoir là-haut (Tot ziens daarboven).

Pierre Lemaitre

Pierre Lemaitre is autodidact. Hij werkte als leraar literatuur voordat hij schrijver werd. In 1977 heeft hij een klein leerbedrijf opgericht voor onderwijs en communicatie aan volwassenen. Tot het midden van de jaren 2000 gaf hij cursussen algemene cultuur aan lokale overheidsfunctionarissen en organiseerde hij seminars over Franse en Noord-Amerikaanse literatuur voor bibliothecarissen. Lemaitre is vooral bekend om zijn thrillers met Commissaris Camille Verhoeven in de hoofdrol.

Zijn belangrijkste werk is Tot ziens daarboven, een roman over de Eerste Wereldoorlog en de periode vlak daarna. Twee soldaten die de verschrikkingen van de loopgraven hebben overleefd voelen zich bedrogen en verstoten door de maa…Lees verder op Wikipedia