Kees Mollema
Elsewhere
1
Utrecht: Signatuur, 2013
215 p.
9789056724689 (hardback)

Richard Russo's moeder, al vroeg gescheiden van haar man, leed aan vele angstneuroses die het leven van haar zoon ook tekende. Hun bestaan in het provinciale leerstadje Gloversville komt neer op een welhaast verstikkende relatie: de moeder doet alsof ze onafhankelijk is maar zoekt steun bij haar zoon na tegenslagen of familieruzies. Het verhaal is een gedeelde lotsbestemming van moeder en zoon. Dat lot willen ze ontlopen door telkenmale te verhuizen, waarna de net verlaten en gehate plek snel uitgroeit tot een paradijsje. Ergens anders is het altijd beter..., maar de verhuisdrift van de moeder is een weerspiegeling van een reeks angstneuroses. Pas na haar dood ontdekt zoon Rick dat zijn moeder leed aan een obsessieve-compulsieve stoornis. Ze was een controlfreak en haar angst voor armoede bleek onbegrensd. De zoon leert zichzelf beter kennen door het leven van zijn moeder nauwgezet te portretteren. Ontroerend relaas van de Amerikaanse schrijver (1949). Volle bladspiegel.

ERGENS ANDERS VAN RICHARD RUSSO

Hoe kun je samenleven met iemand die lijdt aan een obsessieve-compulsieve stoornis? En wat als die persoon je moeder is die zielsveel van je houdt maar je verstikt met haar moederliefde? Over dit onderwerp zijn talloze wetenschappelijke publicaties verschenen maar daarin is nooit verteld hoe een kind, een zoon hiermee omgaat. Richard Russo, bekend en gelauwerd auteur van o.a. Empire falls (Pullitzerprijs 2002), schetst in Ergens anders een intiem portret van zijn jeugd, zijn familie, zijn ouders en zijn moeder in het bijzonder. Het boek is even humoristisch als ontluisterend, en kon dan ook pas na haar dood gepubliceerd worden.

Verplichte lectuur voor wie zijn medemens (beter) wil begrijpen.

Over Richard Russo

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Camille Gévaudan (K'm)

Richard Russo (Johnstown, 15 juli 1949) is een Amerikaanse schrijver die in 2002 de Pulitzer-prijs voor literatuur won voor zijn boek Empire Falls. Hij bewerkte Empire Falls zelf tot een geschikte versie voor verfilming in de gelijknamige miniserie uit 2005.

Russo studeerde aan de Universiteit van Arizona.

• Mohawk (1986)
  • The Risk Pool (1988)