Fons Oltheten
The ways of the world
2
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2014
359 p.
9789024563647 (paperback)

Robert Goddard heeft sinds zijn debuut in 1986 meer dan twintig thrillers met een sterke historische inslag geschreven. Hij verwerkte onder meer het faillissement van de South Sea Company, de oorlogsmisdaden in het voormalige Joegoslavië en de suffragettebeweging tot een spannende roman. Het hoofdpersonage in zijn boeken is meestal een Englishman abroad die een complot of mysterie in het buitenland moet ontrafelen; in Intrige in Parijs is het een jonge gewezen oorlogspiloot die de dood van zijn vader onderzoekt. Deze Sir Henry Maxted was een gepensioneerde diplomaat die de wereld rondreisde. Hij maakte deel uit van de Britse delegatie op de vredesconferentie van 1919 in Parijs, alwaar hij van het dak van een appartementencomplex viel. Zijn zoon Max weigert te geloven dat het een ongeluk is en probeert te achterhalen in welk wespennest zijn vader was terechtgekomen – tot groot ongenoegen van zijn oudere broer, de enige erfgenaam. Papa was duidelijk geen familieman: hij ha…Lees verder
Het is 1919 en in Parijs hebben zich vele diplomaten, politici, journalisten, spionnen en andere belanghebbenden verzameld in het kader van de Vredesconferentie over de net beëindigde Eerste Wereldoorlog. Als een van de daarbij betrokken Britse diplomaten, Sir Henry Maxted, de dood vindt door een val van het dak van een appartementsgebouw - er zijn geen getuigen - wordt de zaak door de Franse politie en diplomatieke kringen snel afgedaan als een tragisch ongeluk. Sir Henry’s zoon Max vermoedt al gauw dat er meer aan de hand is. Tijdens zijn onderzoek naar de ware toedracht van zijn vaders dood ontmoet hij een bonte verzameling mensen, maar wie is vriend en wie is vijand? Een goed geschreven, boeiende en spannende historische thriller over een periode die nu weer volop in de belangstelling staat. De personages zijn geloofwaardig, de plot is intrigerend en de auteur heeft de sfeer van Parijs in die periode goed getroffen. Hoewel het verhaal wel een min of meer afgerond geheel is, heeft …Lees verder

Over Robert Goddard

Er zijn meerdere personen met de naam Robert Goddard:

• Robert Goddard, schrijver, bekend van historische thrillers.