Woudmagie
Robin Hobb
Forest mage
Amsterdam: Luitingh Fantasy, 2006
640 p.
90-245-5528-0

Met dit deel van 'De boeken van de zoon van de krijger' bewijst Robin Hobb opnieuw een van die fantasyauteurs te zijn die in staat zijn uiterst realistisch een fantasywereld tot leven te brengen. Dat komt niet alleen omdat de fysieke wereld waarin het verhaal zich afspeelt overtuigend tot in detail is uitgewerkt, maar ook omdat ze de personages kleurrijk en intrigerend weet te maken. Fantasy wordt bij Hobb voor de lezer een vreemde, intrigerende realiteit die onze dagelijkse tredmolen kleurrijk doorbreekt en tegelijkertijd iets waardevols zegt over onze menselijke conditie.

In 'De boeken van de zoon van de krijger' nam Hobb het Amerikaanse Wilde Westen als uitgangspunt voor haar wereld en niet de Middeleeuwen, zoals in haar eerdere boeken en in het merendeel van de fantasy het geval is. De iets andere toon die dat als gevolg had, houdt zij in dit tweede deel uitstekend in stand. De vreemdheid van deze wereld wordt voor een deel veroorzaakt door de aparte rol die de magie in het…Lees verder
Nevare Burvelle gaat hersteld weer verder aan de legeracademie. Echter, op onverklaarbare wijze wordt hij dik. Als hij thuis de bruiloft van zijn broer komt vieren, vormt zijn omvang de schande van zijn familie. Vooral wanneer hij op medische gronden wordt ontslagen. Zijn vader sluit hem op en hongert hem uit. In zijn dromen heeft hij last van interne verdeeldheid en wordt hij geplaagd door de 'Boomvrouw'. Nevare begint langzaam te vermoeden dat zijn toegenomen omvang met haar magie te maken heeft. Als hij na een plaag ontsnapt uit de kamer en onterfd wordt door zijn vader gaat hij zijn antwoorden ergens anders zoeken. Robin Hobb is een bekende in de 'fantasy'-wereld met onder andere 'De boeken van de levende schepen'- en 'De boeken van de zieners'-trilogieën op haar naam. Dit deel sluit naadloos aan op het eerste deel 'Overgangsritueel'*, maar verrast toch aardig met de wending die het verhaal neemt. De problemen groeien en langzaam wordt meer duidelijk terwijl een groot deel van de …Lees verder

Over Robin Hobb

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door Szymon Sokół

Margaret Astrid Lindholm Ogden (Oakland (Californië), 5 maart 1952), beter bekend onder de pseudoniemen Robin Hobb en Megan Lindholm, is een Amerikaanse schrijfster van high-fantasy- en sciencefiction-romans.

Sinds 1971 schrijft ze onder het pseudoniem Megan Lindholm; haar geboortenaam. Sinds 1995 schrijft ze tevens onder de androgyne naam Robin Hobb, hetgeen lijkt op hobbit en hobgoblin.

Ze is getrouwd met Fred Ogden en is moeder van drie volwassen kinderen en één jonger kind.

Margaret Astrid Lindholm werd op 5 maart 1952 geboren in Oakland, Californië. Toen ze negen jaar oud was verhuisde ze naar Fairbanks, Alaska. De verhuizing was een schok voor haar geweest. Ze woonde met haar familie in een slecht geïsoleerd huis met veel gebreken.

Na haar middelbare school deed ze de studie communicatie aan de Universiteit van Denver in Colorado. Toen ze 18 jaar was trouwde ze, en verhuisde ze n…Lees verder op Wikipedia