Ineke Van den Elskamp
The anniversary man
2
Baarn: De Fontein, 2011
445 p.
9789026128110 (paperback)

Twintig jaar geleden werd er een moordaanslag gepleegd op John Costello en zijn vriendin. De vriendin stierf, maar John Costello overleefde het. Terwijl hij nu in New York woont en als onderzoeker werkt voor een grote krant, begint in deze stad een moordenaar oude seriemoorden te imiteren. John Costello wordt door inspecteur Ray Irving benaderd om hem met het onderzoek te helpen, omdat Costello een wandelende encyclopedie is op het gebied van seriemoorden. Hij ontdekt inderdaad een patroon. Dit is ongetwijfeld een van de meest geslaagde politiethrillers van de laatste tijd, groots opgezet met een ingewikkeld, maar intrigerend plot, sterke karaktertekening en veel spanning. Alles in een sfeer waarin van de veelgeplaagde recherche met veel te weinig mankracht verwacht wordt zo’n veertig moorden per persoon per jaar op te lossen. Daarnaast een fijnzinnige liefdesintrige. Jammer dat de climax dan altijd een beetje anticlimax is: de dader is minder superieur als hij zichzelf had toebedacht…Lees verder

Over Roger Jon Ellory

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Thesupermat

Roger Jon Ellory (Birmingham, juni 1965) is een Brits thrillerschrijver.

R.J. Ellory woont in Birmingham. Hij noemt Arthur Conan Doyle, Michael Moorcock, J.R.R. Tolkien en Stephen King als zijn grootste invloeden. Hij studeerde grafische kunsten en ontwerp, maar stopte al na een jaar.

Hij begon te schrijven in 1987 en werkte 22 romans af, die allemaal geweigerd werden door meerdere uitgevers, zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten. Hij kreeg meermalen te horen dat het commercieel niet verantwoord was voor een Britse schrijver romans te publiceren die zich afspelen in Amerika. Ellory stopte acht jaar met schrijven, maar begon weer eind 2001, geïnspireerd door een citaat van Benjamin Disraeli dat Success is entirely dependent upon constancy of purpose ("succes is geheel afhankelijk van een vaststaand doel"). Hij schreef nog eens drie romans, waarvan de tweede 'Candlemoth' was. Deze werd …Lees verder op Wikipedia