De kleine vreemdeling
Sarah Waters
The little stranger
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2009
494 p.
9789038892887

De shortlist van de Booker Prize werd dit jaar als opvallend sterk ervaren. Met vijf Britten en een Australische Zuid-Afrikaan ging het om de beste shortlist sinds jaren, met een hernieuwde aandacht voor het (vaak historische) literaire verhaal. Negatieve berichten over de dood van de Britse roman zijn weer voor een tijdje opgeborgen. Opvallend is dat de shortlist volledig blank is (weliswaar evenwichtig verspreid over de beide geslachten), wat automatisch de vraag oproept of de populariteit van de Indo-Engelse literatuur (vorig jaar won Aravind Adiga met The white tiger) aan het wegdeemsteren is? In het begin haalden vooral J.M. Coetzee (Summertime ? vert. Zomertijd (De Leeswolf 2009, nr.7, p. 511)) en A.S. Byatt (The children's book) het nieuws, omdat ze mathematisch kans maakten op resp. een derde (wat een primeur zou zijn) en een tweede bekroning met de Booker Prize. Maar uiteindelijk kreeg Hilary Mantel (Wolf Hall) bij de bookmakers de le…Lees verder
Hundreds Hall is een prachtig Georgiaans gebouw op het platteland in een Engels graafschap, vlak na de Tweede Wereldoorlog. De aristocratische Mrs Ayres en haar zoon en dochter, die er de eigenaars van zijn, proberen het in verval zijnde gebouw en de landerijen van de ondergang te redden. Dat valt niet mee in de veranderende, democratiserende tijden. Ik-figuur in het erg meeslepende verhaal is huisarts Faraday, die zeer nauw bij de bewoners van Hundreds betrokken raakt. Hij vertelt hun verhaal én het zijne. In een verzorgde taal en stijl zet de schrijfster een uitermate overtuigend tijdsbeeld neer. Bovendien laat ze de personages en hun gevoelens levensecht overkomen, ook al weeft ze -in onvervalste ‘gothic tradition’, maar op een geloofwaardige manier- het ongerijmde van spoken, klopgeesten en krankzinnigheid door het verhaal. De nuchterheid van dr. Faraday brengt rust tussen de opeenvolgende crises. Onweerstaanbaar wordt de lezer in het verhaal meegezogen, om uiteindelijk ietwat in …Lees verder

Over Sarah Waters

CC BY 2.0 - Foto van/door Annie_C_2

Sarah Waters (Neyland, 21 juli 1966) is een Britse romanschrijfster. Haar bekendste werk is haar debuut Tipping the Velvet (vert. Fluwelen Begeerte) uit 1998, dat in 2002 onder dezelfde titel werd verfilmd als miniserie.

Werk

Sarah Waters werd in 1966 geboren in Neyland, een stad gelegen in de county Pembrokeshire in Wales. Ze ging daar ook naar school en bezocht later de universiteit van Canterbury waar ze haar doctoraat in Engelse literatuur verkreeg. Haar specialisering was moderne homoliteratuur vanaf de negentiende eeuw. Zij deed voor haar proefschrift onderzoek naar lesbische historische romans. Door een bestudering van de negentiende-eeuwse seksuele onderwerelden toont zij onder meer aan dat de voorstellingen die men tegenwoordig van (homo)seksualiteit in de victoriaanse periode heeft, in het beste geval stereotiep en in het slechtste geval onjuist zijn.

Haar werk voor haar promotiethesis inspireerde haar to…Lees verder op Wikipedia