Annemie De Vries Pon Ruiter
Birthdays for the dead
3
Houten: Van Holkema & Warendorf, 2012
414 p.
9789000304455 (paperback)

Rechercheur Ash Henderson uit Oldcastle, gescheiden, gedegradeerd en verdacht van corruptie, gaat op zoek naar de ontvoerder en moordenaar (de 'Birthday-boy') van een aantal (bijna) 13-jarige meisjes. Wat niemand weet, is dat zijn dochter Rebecca een van die meisjes is. Als er een lijk wordt gevonden, wordt dr. Alice McDonald, forensisch psycholoog, toegevoegd aan zijn team. Wanneer vlak voor haar dertiende verjaardag ook zijn tweede dochter, Katie, verdwijnt, wordt het een race tegen de klok met een onvoorspelbare afloop. Er blijken veel potentiële daders rond te lopen. Korte hoofdstukken, chronologisch verteld (14-23 november) en een wat sarcastische soort humor. Veel geweld, soms tot in details uitgewerkt. Een politiemacht met onderlinge ruzies, veel drankgebruik. Spannend tot het eind, maar niet voor al te tere zielen. De Schotse auteur (1969) wordt wel vergeleken met o.a. Ian Rankin. Veel van zijn eerdere thrillers waren goed voor 3 of 4 sterren in VN detective en thrillergids (b…Lees verder

Over Stuart MacBride

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door TimDuncan

Stuart MacBride is een Schotse schrijver, vooral bekend voor zijn misdaad thrillers die zich afspelen in "Granite City", Aberdeen, met in de hoofdrol politie-inspecteur Logan McRae.

Stuart MacBride is geboren op 27 februari 1969 in Dumbarton, Schotland, en groeide op in Aberdeen. Hij studeerde architectuur aan de Heriot-Watt universiteit, waarna hij vervolgens verscheidene beroepen uitoefende, waaronder grafisch ontwerper, web design en computer programmeur.

MacBride sloot een eerste overeenkomst met een uitgever op basis van het boek Halfhead. Al was zijn uitgever meer geïnteresseerd in Steenkoud, met in de hoofdrol politie-inspecteur Logan McRae. Hij tekende voor een overeenkomst van drie boeken over Logan McRae, welke later uitgebreid werd naar zes boeken. In 2009 tekende hij voor een volgende overeenkomst voor twee extra Logan-boeken en daarnaast twee losstaande verhalen. In een interview liet …Lees verder op Wikipedia