Ereschuld
Tom Clancy
Debt of honor
Utrecht: Bruna, 1995
703 p.
90-229-8216-5

Auteur heeft zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle schrijvers van politieke thrillers. Ook in deze bestseller een actueel gegeven uitgewerkt tot een spannend geheel. Het stramien is weer hetzelfde. Veel feiten, personen, spanning, complexe intriges en onverwachte ontwikkelingen. Alles wordt op de voet gevolgd, tot in detail. Liefhebbers van het genre komen veel te weten en zullen ongetwijfeld worden geboeid, zeker nu Clancy's "helden", Jack Ryan en John Clark, beiden een belangrijke rol spelen in dit verhaal. Het handelt over de wraak die Japanners alsnog willen nemen voor de nederlaag in de Tweede Wereldoorlog. Amerika en Rusland zijn door ontwapening inmiddels zo sterk verzwakt dat agressie en oorlogshandelingen van andere landen maar ternauwernood kunnen worden afgeslagen. Pocketeditie, normale druk.

Over Tom Clancy

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Gary Wayne Gilbert

Thomas Leo (Tom) Clancy jr. (Baltimore, 12 april 1947 – aldaar, 1 oktober 2013) was een Amerikaans auteur van politieke thrillers, gebaseerd op concepten ontleend aan inlichtingendiensten en de militaire wetenschap; zijn naam is tevens een generieke aanduiding voor soortgelijke boeken die door andere auteurs worden geschreven.

Zijn vroege boeken ontlenen hun thematiek uit de Koude Oorlog. Clancy bereikt in zijn boeken door nauwgezet onderzoek een grote mate van realisme. Hij besteedde aandacht aan (fictieve) ecopolitieke motieven en achtergronden, in het bijzonder ook aan de technologie die bij missies wordt ingezet. Meerdere boeken zijn verfilmd. Ook werkte hij mee aan een aantal computerspellen waarvan de Rainbow Six-serie, de Splinter Cell-serie en de Ghost Recon-serie het bekendst zijn.

Clancy droomde als kind al van een militaire loopbaan, maar een oogprobleem (hij droeg een zeer sterke bril) deed die droo…Lees verder op Wikipedia