Irving Pardoen
Child 44
25
Amsterdam: Anthos, 2013
438 p. : ill.
9789041414434 (paperback)

Dzerzjinski was de eerste chef geweest van de Tsjeka, de politieke opsporingsdienst die Lenin na de omverwerping van het tsaristische regime in het leven had geroepen. [...] Hij fungeerde als rolmodel. Leerboeken stonden vol met uitspraken die aan hem werden toegeschreven. Zijn wellicht beroemdste en meest geciteerde uitspraak was: Een agent moet zich wreedheid eigen maken. Wreedheid stond hoog aangeschreven in hun arbeidsethos. Wreedheid was een deugd. Wreedheid was een noodzaak. Streef naar wreedheid! Wreedheid was de sleutel die de poort naar de volmaakte staat zou openen. Als je een dienstverband bij de Tsjeka zag als het lidmaatschap van een religieuze sekte, kon je zeggen dat wreedheid een van de belangrijkste geboden was."

Die beroepsopvatting heeft Leo Demidov zich tijdens zijn opleiding tot officier van de staatsveiligheidsdienst eigen gemaakt, en bij het uitoefenen van zijn praktijk in Moskou getuigt hij, als gezagsgetrouw opsporingsambtenaar en gewezen oorlogsheld, d…Lees verder
Tijdens het regime van Stalin is Leo Demidov agent bij de staatsveiligheidsdienst. Hij gelooft dat de instandhouding van het politieke systeem alles rechtvaardigt; in zijn opleiding leerde hij dat een agent zich wreedheid eigen moet maken. Leo is zo slechts in staat om te denken als een Sovjet-aanhanger, totdat een zoontje van een collega vermoord langs de spoorbaan wordt gevonden. De autoriteiten besluiten dat het een ongeluk is. Al spoedig blijkt dat in Rusland een seriemoordenaar actief is. Leo wil hem vinden ondanks de tegenwerking van de autoriteiten. Gaandeweg ontdekt Leo dat het regime op leugens gebaseerd is. Samen met zijn vrouw Raisa ondergaan ze op hun zoektocht de martelingen die hijzelf ook uitvoerde. De auteur heeft een gruwelijk en zeer spannend debuut geschreven. Het verhaal is knap geconstrueerd door verschillende verhaallijnen naast elkaar te zetten die de spanning juist vergroten. De schrijver studeerde Engelse literatuur en schrijft scripts voor films en televisie…Lees verder

Over Tom Rob Smith

Tom Rob Smith (Londen, 1979) is een Brits schrijver, die in 2008 debuteerde met zijn literaire thriller Kind 44, dat aan 27 internationale uitgeverijen is verkocht. Uitgeverij Ambo/Anthos bracht het boek eind maart 2008 uit voor het Nederlands taalgebied.

Smith is de zoon van een Zweedse moeder en Engelse vader en studeerde Engelse literatuur aan de Universiteit van Cambridge. Vervolgens schreef hij scripts voor film en televisie.

Kind 44, in Engeland uitgegeven onder de titel Child 44, is het eerste boek van een geplande trilogie: Smith heeft het tweede en derde deel inmiddels ook uitgebracht. Alle drie de boeken zijn al in het Nederlands vertaald. Het verhaal van Kind 44 speelt zich af in 1953, de periode waarin Jozef Stalin de leider was van Rusland. Het boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Russisch/Oekraïense seriemoordenaar Andrei Chikatilo. In 2009 kwam Smith met een ver…Lees verder op Wikipedia