Moesson
Wilbur Smith
Monsoon
Amsterdam: De Boekerij, 1999
648 p.
90-225-2543-0

In Moesson, het vervolg op 'De roofvogels'*, vaart Sir Hal Courtney met drie zoons, de tweeling Tom en Guy en de jonge Dorian, uit om een einde te maken aan de kaperijen die de Engelse Oost-Indische Compagnie bedreigen. Het lukt de kapers te overmeesteren maar de prijs is hoog: Hal raakt dodelijk gewond, Tom en Guy worden rivalen in de liefde en onverzoenlijke tegenstanders en Dorian wordt door de Arabieren gevangengenomen en als slaaf verkocht. Als Tom bij terugkeer in Engeland zijn oudste broer Billy doodt, wordt hij gedwongen tot een zwervend bestaan. De zoektocht naar de verdwenen Dorian lijkt hopeloos als het bericht van Dorians dood verspreid wordt, maar dit blijkt jaren later een list om een oude profetie in vervulling te doen gaan. Deze roman is zeker zo spannend als 'De roofvogels' en verhaaltechnisch beter: het loopt vlotter, de karakters zijn voor de hele linie geloofwaardiger en de verhaallijn is strakker. Het boek bevat wederom veel interessante details over het dagelijks…Lees verder

Over Wilbur Smith

CC BY 2.0 - Foto van/door jimincairns

Wilbur Addison Smith (Broken Hill, 9 januari 1933) is een Zuid-Afrikaans schrijver wiens romans zich voornamelijk in Afrika afspelen. Hij werd geboren in Noord-Rhodesië (het huidige Zambia) en genoot zijn opleiding in Zuid-Afrika waar hij Michaelhouse en Rhodes University doorliep. Zijn eerste roman schreef hij terwijl hij werkzaam was voor de Salisbury Inland Revenue, de Rhodesische belastingdienst. Tegenwoordig woont hij in Londen maar voelt zich nog steeds sterk verbonden met de mensen en natuur van het Afrikaanse continent.

Ballantyne-serie

• 1980 A Falcon Flies; ook: Flight of the Falcon; (Ned. vert.: 1982; De klauw van de valk; door: Hugo Kuipers)
  • 1981 Men of Men; (Ned. vert.: 1982; De furie van de valk; door: J.A. Westerweel-Ybema)