Peter Abelsen
Swing time
Amsterdam: Prometheus, 2016
445 p.
9789044632033 (paperback)

Niet af maar steengoed

Klassiek begint een recensie of interview over Zadie Smiths nieuwe boek met opmerkingen over haar schoonheid, de roem die haar als jonge debutante ten deel viel en de ambivalente relatie die ze met haar publieke persona heeft. Van de weeromstuit is 'de blik van buitenaf' een thema in haar werk. Hoe laat je jezelf niet reduceren tot een mening uitgedrukt in 140 tekens of tot een makkelijk verkoopbare pitch als 'het gezicht van een generatie!'? De vraag is ook van toepassing op onze steeds veelkleuriger en gelaagder wereld, die Smith incarneert (een zwarte moeder, een blanke vader, opgegroeid in een Londense achterstandsbuurt, nu docent en schrijfster in New York). Je kunt er honderden bladzijden over schrijven en dat doet ze dan ook. In essays maakt ze zichzelf daarbij tot onderzoeksobject: haar eigen observaties, handelingen en milieu neemt ze genadeloos onder de loep. Een nieuwe compilatie zou volgend jaar moeten verschijnen. Ze denk…Lees verder

Eindelijk Swing time

Tot voor kort was Swing Time een dansfilm uit 1936 van Fred Astaire en Ginger Rogers. Nu is het ook de titel van de uitstekende nieuwe roman van Zadie Smith.

Smith, die al jaren in New York woont, maar haar romans nog altijd liever in Londen situeert, volgt het leven van de naamloze vertelster van het boek en Tracey. De twee meisjes – allebei met een donkere huidskleur en wonend in een sociale woning – leren elkaar in 1982 op dansles kennen, en zullen elkaar voor de rest van hun dagen blijven tegenkomen. Hun vriendschap, waarbij het wel heel moeilijk is om niet af en toe te denken aan de twee vrouwen die Elena Ferrante in haar Napolitaanse romans neerzet, is het hart van het boek en levert ook de beste scènes op. Tracey, die zichzelf wijsmaakt dat haar afwezige vader als danser voor Michael Jackson werkt, is degene van de twee die écht talent voor ballet heeft en daar ook verder in gaat. De vertelster, wier moeder een Jamaicaanse autodidact is die zichzelf zal opwerken in de Engelse politiek, zal altijd in andermans schaduw blijven.

Die schaduw blijft niet die van Tracey. Aimee, een …Lees verder

In 1982 raken twee meisjes van zeven uit een arme wijk in Noord-Londen met elkaar bevriend als ze aan de hand van hun moeder naar balletles gaan. Beiden koffiekleurig, hebben ze een witte en een zwarte ouder. De vertelster, een Jamaicaanse moeder, feministe die is gaan studeren en nu de wereld verbetert, en een witte vader die huisman is. Tracey heeft een dikke, witte moeder die weinig doet en een zwarte vader die verdwenen is. De meisjes willen danseres worden, maar alleen Tracey heeft talent en wordt later danseres in shows. Hun contact is dan al verbroken. De vertelster wordt, na een studie mediakunde en een toevallige ontmoeting, PA van de Australische wereldster Aimee en raakt betrokken bij de school die zij bouwt in West-Afrika. De belangrijke Engelse auteur (1975) debuteerde in 2000 met de bekroonde roman ‘Witte tanden’. Deze goed vertaalde vijfde heeft gemengdere recensies gekregen dan eerdere romans. Hij is zeker goed geschreven, boeiend en bespreekt veel kwesties, onder ande…Lees verder

Over Zadie Smith

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Zadie Smith (Londen, 25 oktober 1975) is een Britse schrijfster van romans, verhalen en essays.

Zij wordt beschouwd als een van Groot-Brittanniës meest getalenteerde jonge auteurs. Haar debuutroman White Teeth (2000), waarmee zij drie prestigieuze prijzen in de wacht sleepte, werd gevolgd door The Autograph Man (2002) en On Beauty (2005). Smiths werk zou geïnspireerd zijn door Vladimir Nabokov, E.M. Forster, Charles Dickens, Franz Kafka, George Eliot, Martin Amis, Raymond Carver en David Foster Wallace, hoewel er ook analogieën te vinden zijn met Arundhati Roy.

Sadie Smith, zoals ze toen officieel heette, groeide op in de Londense gemeente Brent bij haar Engelse vader Harvey Smith en haar Jamaicaanse moeder Yvonne McLean, haar vaders tweede vrouw. Op 14-jarige leeftijd veranderde Sadie haar naam in Zadie. Als kind hield ze van tapdansen en acteren. Tijdens haar opleiding Engelse literatuu…Lees verder op Wikipedia